Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til proff tuning for S-MAX?


Anbefalte innlegg

Vurderer en S-MAX 1.6 med 116hk 11-12 modell, men med kun 116hk, tror jeg det blir lite futt. Vurderer i så fall å trimme den.

Men hvor? Som jeg har forstått det er motoren lik i S-MAX uansett om man går for 116 hk eller noe større, og at det kun er programmeringen som er annerledes. Ønsker uansett å gjøre dette hos noen som har peiling, og ikke kun tyner maks hk ut av motoren, men at alt tas hensyn til slik at motorens levetid ikke minskes.

Noen tips til proffe som virkelig kan dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt oppdatert på "nyere" S-max, men 116hk har vel mindre volum? Uansett, ja, alle dieselne kan tunes, men du får neppe samme effekt som å tune en mer effektfull maskin. Ofte kan dysene være mindre, eksosen være mindre, og/eller turbo være mindre eller av en annen variant.

Hvor bor du henne? Er du nær Bergen ville jeg prøvd reflash.no som har en meget god kvalitet på arbeidet. Dette er fagfolk og ikke en ungdom som har kjøpt seg flashemaskin og tunefiler på ebay, slik endel tuningfirma gjør. Evt så er Flissundet på Flisa også flinke.

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Habla Møberg said:

Er ikke helt oppdatert på "nyere" S-max, men 116hk har vel mindre volum? Uansett, ja, alle dieselne kan tunes, men du får neppe samme effekt som å tune en mer effektfull maskin. Ofte kan dysene være mindre, eksosen være mindre, og/eller turbo være mindre eller av en annen variant.

Hvor bor du henne? Er du nær Bergen ville jeg prøvd reflash.no som har en meget god kvalitet på arbeidet. Dette er fagfolk og ikke en ungdom som har kjøpt seg flashemaskin og tunefiler på ebay, slik endel tuningfirma gjør. Evt så er Flissundet på Flisa også flinke.

Takker! Mener å ha lest at 116hk versjon er kun en "nedtrimmet" variant, men volum er jeg usikker på. De som kan sakene skal visstnok justere til riktig volum, mens andre tyner alt de kan ut av motor under tuning. Ønsker å kjøpe en bil som allerede har nok kraft, men av S-MAX som er ute på Finn i min prisklasse er stort sett 116hk, derfor er Tuning et alternativ. Bor på Nordmøre men er ikke uvillig til å dra på en tur til Bergen i sommer. Skal sjekke reflash :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tidligere var 116 en "nedtrimmet" variant av samme blokk som de kraftigere versjonene, men fra 2010 (?) var det en genuint mindre motor med mindre potensial for trimming, og ikke i samme motorfamilie som 2.0-literne som ble introdusert samtidig. Du får vurdere selv om du synes risikoen er verdt ca 30 hk ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...