Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Svakt lys i instrumentpanel Audi A3


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har hatt svakt lys i instrumentpanelet på min Audi A3 2003 mod i en lengre periode nå. Det rare er at når jeg åpner døren eller skrur på taklyset så blir styrken på lyset i instrumentpanelet sterkere. Hva kan dette være? Takk for svar

Endret av Bjørneungen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angåande svakt lys, har du komt borti justeringshjulet og skrudd ned lysstyrken?

Dersom lysstyrken svinger når du skrur av eller på andre lys så er det typisk eit teikn på svak spenning på batteriet. Er det lenge sidan du bytta batteri sist?

Typiske liknand symptom er at radioen slår seg av innimellom, at andre lys blir tydeleg svakare når du opner/lukker vindu, osv.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på å ha nok spenning til å få "gnist" slik at bilen startar, og nok spenning til at øvrig elektronikk fungerer som det skal. 

I fyrste omgong vil det hjelpe å vedlikeholdslade batteriet og sjå om det forbedrer situasjonen. Har batteriet begynt å bli dårlig så er det berre ei midlertidig løysning, men det er ein enkel ting å sjekke. 

Har sjølv hatt ein A3 som fekk mange slike småfeil når batteriet ikkje var heilt i orden. Det var aldri problem å starte bilen, men eg kunne observere at lyset dimma ned når låseservoen slo inn, at radioen slo seg av og på, at EPC varsellyset slo seg på under køyring og deretter slo seg av, osv. 

Lenke til kommentar

Hvordan er reguleringen av lyset i instrumentpanelet på en 2003-modell? På min 2012-modell A3 var det en sensor  i instrumentpanelet som justerte lyset trinnløst avhengig av omgivelsene. Dersom man åpnet døren så kupelyset kom på når det var mørkt, ville lyset på instrumentpanelet justeres opp. Når man lukker døren, og kupelyset slukker, ble lyset på instrumentpanelet justeres ned.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 29.5.2020 den 20.28):

Det er stor forskjell på å ha nok spenning til å få "gnist" slik at bilen startar, og nok spenning til at øvrig elektronikk fungerer som det skal. 

I fyrste omgong vil det hjelpe å vedlikeholdslade batteriet og sjå om det forbedrer situasjonen. Har batteriet begynt å bli dårlig så er det berre ei midlertidig løysning, men det er ein enkel ting å sjekke. 

Har sjølv hatt ein A3 som fekk mange slike småfeil når batteriet ikkje var heilt i orden. Det var aldri problem å starte bilen, men eg kunne observere at lyset dimma ned når låseservoen slo inn, at radioen slo seg av og på, at EPC varsellyset slo seg på under køyring og deretter slo seg av, osv. 

Og da funket det å bytte batteri? 

Lenke til kommentar
Bjørneungen skrev (6 timer siden):

Og da funket det å bytte batteri? 

Ja, etter batteribytte så blei det mykje betre og bilbatteriet holdt på spenninga mykje lenger slik at det ikkje lenger var nødvendig å vedlikeholdslade. 

Det skal være nemnt at det underliggande problemet var mykje småkøyring slik at batteriet ikkje fekk lada seg skikkelig opp under vanleg bruk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...