Gå til innhold

Oppgradering av skjermkort


Ajani

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en noe eldre gaming PC som trenger oppgradering av skjermkortet. Kortet jeg har i dag er 

Sitat

Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"

PCI-Express 3.0, DL-DVI-D + DL-DVI-D, HDMI, DP, 1000MHz 512bit, UEFI PCI-Express, 

Jeg har opplevd problemer med nye driverne på kortet, de siste par årene, men det har latt seg orden. For ikke lenge siden oppdaterte Radeon "senteret" og det gjør at jeg ikke klarer å fikse driverproblemene lenger, og har blitt tvunget til å kjøre driverløst. Ønsker derfor at neste kort er et NVIDIA kort. 

Disse problemene pluss et par kommende spill (Cyberpunk 2077, hovedsaklig) har gjort at jeg nå tenker å anskaffe nytt kort. Budsjettet er rundt 5000 kr, men billigere er jo også bra. 

Har noen noen anbefalinger for hvilket kort jeg bør gå for? Helst 8GB men ikke viktig dersom ytelsen på 6GB er god nok.

Jeg har falt helt av vognen selv når det gjelder hardware, så tenkte jeg kunne søke hjelp her.

Her er øvrig spec på hardware

Sitat

PSU:

Corsair CX750M, 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex, 

Prosessor:

Intel Core i5-4670K

Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell, 

Hovedkort:

ASUS Z97-A, Socket-1150

Hovedkort, ATX, Z97, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, M.2, SATA Express, VGA, DVI,HDMI, 

RAM:

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB

8GB 2Rx8 1G x 64-Bit x 2, DDR3-1600, CL10, 240-Pin DIMM Kit, 

 

Endret av Ajani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok inke vits å gå for det dyreste, da prosessor og minne også ligger en del bak. 

Personlig ville jeg ventet til ampere kommer, å kjøpe turing nå helt på slutten av generasjonen er dumt, spesielt med tanke på pris/ytelse. 

Hvor godt skjermkort du trenger kommer også an på hvordan skjerm du har, og hvilke innstillinger du tenker å spille på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (17 timer siden):

Hvor godt skjermkort du trenger kommer også an på hvordan skjerm du har, og hvilke innstillinger du tenker å spille på :) 

Har 2 skjermer en 24'' som brukes kun til nettleser o.l. og en 27'' 1440p som brukes til spilling.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (15 timer siden):

AMD har vel drivere til det du har.

Problemet ligger i at for et par år siden fikk jeg "thread stuck in device driver" blåskjerm med de nye driverne, problemet dukker opp ganske random, men oftest ved avspilling av video, f.eks youtube eller ved bruk av VLC player. Ifølge de google søkene jeg har gjort er det et problem flere med mitt hovedkort har vært borti, og problemet ligger visstnok i driverne. Dette løst jeg med å beholde siste versjon av driverne som fungerte.

På nyåret i år kom radeon med nytt "senter" og de gamle driverne lar seg ikke lenger installere. Kjører jeg installasjonsprosessen for siste fungerende driver, så installeres det nye senteret, og siste driver, med påfølgende problem over.

Lenke til kommentar
Ajani skrev (6 timer siden):

Har 2 skjermer en 24'' som brukes kun til nettleser o.l. og en 27'' 1440p som brukes til spilling.

Fortsatt, hvordan skjerm er det snakk om.

1) Hvordan oppddateringsfrekvens har den? Er det 60hz/100hz/144hz/165/240hz?

2) Hvilke innstillinger skal du spille på? lav/middels/høy/ultra?

3) Har skjermen freesync eller g-sync?

Lettere å gi gode eller konkret råd med denne informasjonen :)

Når det skal sies, så ventes ampere snart, så lurt å vente litt med skjermkort ;)

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (28 minutter siden):

1) Hvordan oppddateringsfrekvens har den? Er det 60hz/100hz/144hz/165/240hz?

2) Hvilke innstillinger skal du spille på? lav/middels/høy/ultra?

3) Har skjermen freesync eller g-sync?

;)

1) Det er en 60hz

2)Jo høyere jo bedre, men er godt fornøyd med høy

3) Finner ikke noe info om det Det er denne skjermen her: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/25-49-tommer-skjerm/aoc-q2770pqu/201127.10993/

Lenke til kommentar
Ajani skrev (49 minutter siden):

1) Det er en 60hz

2)Jo høyere jo bedre, men er godt fornøyd med høy

3) Finner ikke noe info om det Det er denne skjermen her: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/25-49-tommer-skjerm/aoc-q2770pqu/201127.10993/

Om du ikke har tenkt å kjøpe raskere skjerm, så skal i utgangspunktet GTX 1660 ti holde.

Ser at du nevner Cyberpunk 2077, og i slike spill, og lignende som Deus Ex så vil nok RTX 2060S være en bedre innvestering, selv om man må ta i betrakning noe bottleneck fra minne og CPU.

1660 ti vil som sagt holde til 60fps i den spill, men nyere spill vil nok trenge noe kraftigere kort for 1440p. Alternativet da erå gå opp til RTX kortene, men det er det lurtå vente til det kommer nye kort. Har du litt is i magen, så kan du nok fint få et 2060S kort til 1660 pris om noe mnd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...