Gå til innhold

Utdanning/emner innen HMS?


OnklD

Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden på med en utdanning innen økonomi/administrasjon med vekt på HR/personalledelse/rekruttering, synes det er et spennende felt og trives. Har sett litt på stillingsannonser og ser at det er flere som ønsker HMS i fagkretsen. Med bakgrunn i dette har jeg lett litt etter emner eller studier innen HMS, men utvalget er ikke stort. 
 

Ut over HMS-ingeniør og rene grader innen HMS og beredskap, finner jeg lite. Fagskolene har HMS, og naturlig nok noen emner man kan betale for hos BI o.l., men er det ingen offentlige høgskoler som har enkeltemner e.l. innen HMS som man kan ta? Setter pris på svar om noen har tips her. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OnklD skrev (5 timer siden):

Jeg driver for tiden på med en utdanning innen økonomi/administrasjon med vekt på HR/personalledelse/rekruttering, synes det er et spennende felt og trives. Har sett litt på stillingsannonser og ser at det er flere som ønsker HMS i fagkretsen. Med bakgrunn i dette har jeg lett litt etter emner eller studier innen HMS, men utvalget er ikke stort. 
 

Ut over HMS-ingeniør og rene grader innen HMS og beredskap, finner jeg lite. Fagskolene har HMS, og naturlig nok noen emner man kan betale for hos BI o.l., men er det ingen offentlige høgskoler som har enkeltemner e.l. innen HMS som man kan ta? Setter pris på svar om noen har tips her. 

 

Meg bekjent er det desverre svært lite annet enn ingeniørgrader/HMS-ingeniør/Brann-Ingeniør som er "godtatt". Uten erfaring teller det desverre svært lite.

Du må nok starte på "bunn" med enkle HMS/HR oppgaver. Gjerne få litt kursing etterhver(BI- verneingeniør skolen, enkelt fag hos HVL osv). 

Vært litt i samme situasjon som deg(bachelor i økad), litt erfaring med HMS/Verneombud etc, men blir desverre ikke godtatt som "HMS" ansatt med kun dette. Største sjansen er ved å starte med en delt stilling med administrasjons/hms ansvar.

Lenke til kommentar

Mulig jeg var litt uklar, men er ikke ute etter en ren HMS-grad, bare som du sier Avatar, emner med HMS, bare sliter med å finne noen som ikke tilbys av skoler som BI o.l., som fort blir dyrt. 
 

De stillingene jeg har sett er det gjerne ønskelig med HMS i fagkretsen, så jeg antar at en 15-30 stp. hadde vært mer enn nok, men det spørs vel om man ikke bare må bite i det sure eplet og ut med litt ekstra kroner til utdanningen om det blir nødvendig. 

Lenke til kommentar
OnklD skrev (11 minutter siden):

Mulig jeg var litt uklar, men er ikke ute etter en ren HMS-grad, bare som du sier Avatar, emner med HMS, bare sliter med å finne noen som ikke tilbys av skoler som BI o.l., som fort blir dyrt. 
 

De stillingene jeg har sett er det gjerne ønskelig med HMS i fagkretsen, så jeg antar at en 15-30 stp. hadde vært mer enn nok, men det spørs vel om man ikke bare må bite i det sure eplet og ut med litt ekstra kroner til utdanningen om det blir nødvendig. 

Fag knyttet til "teknisk sikkerhet" er de beste HMS-fagene som finnes. De gir deg alt du måtte kunne vite og vil gjøre deg attraktiv (mulig overkvalifisert) innen HMS. Dette kan tas på på UiB, UiS, NTNU og sikkert andre. De kan muligens være ganske tunge for noen og krever mye forståelse av fysikk da (rettere sagt termo- fluiddynamikk).

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...