Gå til innhold

Autonomi er avgjørende for å sikre Norges konkurransefortrinn som sjøfartsnasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan stiller det seg med autonome skip og evnen og "plikten" til å hjelpe andre i nød på havet?

Blir det enklere å unngå dårlig samvittighet?

Skal de merkes slik at de ulykkelig skibbrudne slipper å gaule og vifte seg til enda større utmattelse før de gir opp?

《DET ER ALT FOR TIDLIG Å JUBLE,

 DETTE SKIP ER AUTONOMT,

OG KAN IKKE REDDE DITT LIV NÅ,

MEN VI KAN PÅKALLE REDNINGSTJENESTE ELLER EVENTUELLE BEMANNEDE SKIP I NÆRHETEN,

SÅ DU MÅ FORTSATT VENTE....!》

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Har jobbet med flere forskjellige navigasjons systemer tilpasset de forskjellige tidsepokene. Annen verdenskrig fikk fart i utviklingen, likeså den påfølgende kalde krigen. Radio rør ble erstattet av transistorer og integrerte kretser og etterhvert forsvant systemene opp i verdensrommet og der er vi nå.Moderne teknologi skaper nye muligheter til sikker navigasjon men samtidig muligheter til å sabotere disse. Man er nå i en situasjon der man har alt man behøver for å seile og dokke skip autonomt men samtidig i en tid da nesten hvem som helst kan sabotere og ødelegge hele verdikjeden med å bestille litt rimelig elektronikk over Internett. Det er nå tiden er inne til å tenke nytt og teste ulike løsninger som smarte hoder bringer til torgs. I Norge finnes det to karer som har noe på gang som absolutt burde studeres nærmere. De tenker helt nytt og snur alt på hodet. Utrolig men sant! Skal vi gi dem en sjanse?

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (20 timer siden):

MEN VI KAN PÅKALLE REDNINGSTJENESTE ELLER EVENTUELLE BEMANNEDE SKIP I NÆRHETEN,

SÅ DU MÅ FORTSATT VENTE....!》

Dette er eigentleg ikkje så ulikt slik som det er i dag. Det viktigaste for skipbrotne er å bli oppdaga.

Det er ikkje uvanleg at skipet som oppdager den skipsbrudne varslar om lokasjonen og setter kursen, men før skipet rekk fram har det fyrste redningshelikopteret komt fram for å hente opp personane. Helikopter er heilt suverene til redningsaksjonar, men dei manglar rekkevidden til å leite så lenge, så der er det skipa bistår. 

I tillegg så er det eit spørsmål om det store bildet. At nokre få opplever å ikkje få hjelp fordi skipet er autonomt er ein samfunnsøkonomisk fornuftig pris å betale for å redde hundrevis av sjøfolk frå drukningsdøden ved å ikkje lenger utsette dei for fare på eit skip med vanleg mannskap. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...