Gå til innhold

Utleiemegleren og betalingsanmerkninger


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Utleiemegleren og andre meglere på leiemarkedet og hvordan de stiller seg til leietaker med betalingsanmerkninger?

(Vennligst ingen "synsing" - jeg er ute etter hva folk vet og ikke hva folk tror.)

Bakgrunn for spørsmålet:
For noen år siden ble jeg syk og Arbeidsavklaringspenger (AAP) ble løsningen. Som kjent er det 66% av tidligere lønn, og som mange andre i en sånn situasjon klarte jeg ikke lenger å betjene diverse lån og kreditter. Lang historie kort: jeg har pr i dag inkassosaker og tilhørende betalingsanmerkninger som stammer tilbake fra da jeg havnet på AAP. Jeg har nå fått innvilget uføretrygd og vil utover sommeren/høsten forsøke å få til en ordning med kreditorer for å få rydda opp.

Greia er at jeg må flytte fra den leiligheten jeg leier i dag (skyldes ikke manglende husleie dersom noen lurte) og har sett mye på Finn. Nesten alt som leies ut av fornuftige leiligheter er administrert av Utleiemegleren / Utleiehjelpen eller andre lignende meglere. Jeg vet at de tar kreditt- og referansesjekk og skjønner derfor at de vil oppdage min betalingshistorikk. Sett bort fra "gammel inkassogjeld" fra min AAP-periode så har jeg i dag ryddig økonomi og har gode referanser på meg som leietaker.

Spørsmålet mitt er derfor:
Jeg lurer på om noen vet hvordan Utleiemegleren og andre stiller seg til "sånne som meg" som leietaker? Er det fullstendig uaktuelt å få leie gjennom de hvis man har betalingsanmerkninger? Eller er det en vurdering fra gang til gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har leid ut flere leiligheter i 10år, og når jeg startet var jeg helt grønn. Så jeg brukte utleiemegleren i starten.

De er helt forferdelig å jobbe sammen med, og de er frekke mot leietaker og krever utleier for penger for alt.
Slik at jeg som utleier sitter igjen med nesten ingenting av leien uansett.

Det kan helt sikkert finnes noen hyggelige mennesker som jobber hos utleiemegleren, men jeg hadde holdt meg unna dem.
Lei fra private som det går an å snakke med. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cdd11...325

De har et system som ikke slipper gjennom betalingsanmerkninger. Jeg har prøvd selv. Megleren prøvde å få det til, men fikk til slutt nei lengre opp i kjeden.

Anonymous poster hash: cdd11...325

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...