Gå til innhold

Newbie ølbrygging


Anbefalte innlegg

Jeg har startet mitt første brygg nå på lørdag, siden jeg aldri har brygget noe slikt før, kjøpte jeg meg et kitt. (red IPA) når jeg åpner pakken ser jeg at man egentlig trenger malt eller deksterose  også, men dette hadde jeg ikke og jeg kan ikke se at det er blitt opplyst om fra før ? det sto forsåvidt heller ikke hvor mye malt som skulle oppi 23 liter brygg.. Så siden disse ingrediensene er sukker tok jeg det jeg hadde og gjettet mengde... Altså 2kg sukker I et 23 liters brygg.. Nå, lurer jeg såklart på om jeg har ødelagt hele byggeprosjekt? Noen erfaringer?? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Uten å vite hva slags sett du har, så pleier det å være et kilo ekstra, utover settet. Slik brygging kalles gjerne "kit & kilo" av den grunn.

Jeg vil tippe du hadde et kilo for mye oppi. Da vil du ende opp med ca 2% høyere alkoholinnhold, og en litt annen smak, avhengig av hvordan gjæren trives med så mye rent sukker. Gjær trenger et balansert kosthold, for mye "sukkertøy", i form av rene sukker, kan gi negative konsekvenser, og gjøre at gjæen produsere mer fusel, og estere og sånt som ender smak og aroma på ølet. 

Du ender nok opp opp med øl til slutt, men litt anerledes enn settet var ment å produsere.

Lenke til kommentar
Beepopp skrev (På 10.5.2020 den 19.17):

Jeg har startet mitt første brygg nå på lørdag, siden jeg aldri har brygget noe slikt før, kjøpte jeg meg et kitt. (red IPA) når jeg åpner pakken ser jeg at man egentlig trenger malt eller deksterose  også, men dette hadde jeg ikke og jeg kan ikke se at det er blitt opplyst om fra før ? det sto forsåvidt heller ikke hvor mye malt som skulle oppi 23 liter brygg.. Så siden disse ingrediensene er sukker tok jeg det jeg hadde og gjettet mengde... Altså 2kg sukker I et 23 liters brygg.. Nå, lurer jeg såklart på om jeg har ødelagt hele byggeprosjekt? Noen erfaringer?? :)

Matbutikkene selger maltekstrakt bedre å bruke dette neste gang.

Det viktigste er hygiene og renslighet, men om du har dette ordnet så har du ikke ødelagt ølet, men maltekstrakt er bedre for smaken.

Jeg rister gjæren ordentlig inn i starten av brygging ved å riste på tanken.

Det får fart på på brygget, lærte det av andre på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...