Gå til innhold

Matematikk r2 stå karakter


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig minste karakter poeng for å få karakter 2. Jeg tar opp matte r2 og har eksamen om under 3 uker nå. Jeg kommer inn i studiet mitt men jeg må bestå r2 da dette er minstekrav. Jeg tok faget som privatist men etter corona ble fjerundervisning som har vært vanskelig for meg. Jeg kommer til å slite mye med del 2. Hva er minstepoeng for å bestå matte r2? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på sensorveiledninga frå 2015 så gir del 1 opp til 36 poeng og del 2 opp til 24 poeng, tilsaman 60 poeng. Dei ulike oppgåvene og deloppgåvene gir mellom 1 og 3 poeng. 

For å bestå må du ha 12 poeng. Merk at det er spesifisert at poenga er veiledande og at sensor skal bruke fagleg skjønn og gjere ei heilheitsvurdering. 

Ein anna ting som er verdt å merke seg er at enkelte oppgåver må løysast ved bruk av rett metode for å få full uttelling. 

Lenke til kommentar

Du bør brukte tiden frem til eksamen godt - hvis boka di har noen større oppgaver så bruk tid på å løse det. På del 1 bruker det ofte å komme en del integrasjon så det kan være greit å bruke tid på å få integrasjonsreglene i fingrene. Ellers kan Khanacademy brukes til matte - de bruker veldig detaljert fremdriftsmetode. Lykke til! 

Lenke til kommentar

Takk for sve folkens. Jeg jobber mye med derivasjon regler, integral regning, trigonometri or diff liknInger. Tenker jeg bør klare en del 2 oppgave so jeg er sikker På jeg kan få 12+. Er det noen del 2 oppgaver som kommer mye igjen i alle eksamene jeg kan bruke som hjelpe middel

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Litt sent svar, men kanskje til nytte for noen i fremtiden.

Har tatt R2 privatist hele 3 ganger. Fikk 2 første gangen, så 3, og 4 til slutt (og 4 i R1). Så kom jeg inn på ønsket studium. Har også fått A i matematikk på høyere utdanning.

Anbefaler å gå gjennom mange eksamenssett på matematikk.net. Fokuser på del 1. Integral og derivasjon oppgavene bør være gratispoeng. Del 2 synes jeg var litt lotteri mtp. vanskelighetsgrad. Fikk til slutt følelsen av at sensor fokuserer mer på helheten av hvor mye kunnskap du viser i besvarelsene, og ikke detaljene (om du f.eks. skriver et feil desimal). Om du klarer å beskrive hvorfor du gjør de utregningene du gjør, og ikke bare plugger inn konstanter i en formel på første utregning.

Anbefaler å begynne på stoffet senest i januar. Matematikk er ikke noe du pugger en uke i forveien og forvente å få en 6'er.

Endret av Trewq
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Trewq skrev (På 26.6.2022 den 19.03):

Litt sent svar, men kanskje til nytte for noen i fremtiden.

Har tatt R2 privatist hele 3 ganger. Fikk 2 første gangen, så 3, og 4 til slutt (og 4 i R1). Så kom jeg inn på ønsket studium. Har også fått A i matematikk på høyere utdanning.

Anbefaler å gå gjennom mange eksamenssett på matematikk.net. Fokuser på del 1. Integral og derivasjon oppgavene bør være gratispoeng. Del 2 synes jeg var litt lotteri mtp. vanskelighetsgrad. Fikk til slutt følelsen av at sensor fokuserer mer på helheten av hvor mye kunnskap du viser i besvarelsene, og ikke detaljene (om du f.eks. skriver et feil desimal). Om du klarer å beskrive hvorfor du gjør de utregningene du gjør, og ikke bare plugger inn konstanter i en formel på første utregning.

Anbefaler å begynne på stoffet senest i januar. Matematikk er ikke noe du pugger en uke i forveien og forvente å få en 6'er.

Nå vil jo også læreplanene endres, har sett noen eksamenssett i matematikk som er gitt nå og der går det mye mer på forklar ditt og datt enn bare utregninger som var i gamle læreplanen. Men det vil fortsatt være mulig å gå opp til R2 etter gammel plan til høst 2023 tror jeg (ny læreplan for vg3 fagene iverksettes nå) . ja kanskje til og med vår 2023. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...