Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst til å ta en utdanning innen yrkessjåførutdanning og etablere min egen transportfirma. Er det noen her som har erfaring med dette? Hvor mye kan man forvente å tjene hvis man har sin egen lastebil og transporterer gods. Hvordan får man oppdrag? Fint om noen kan svare.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 687e0...112
hassad skrev (25 minutter siden):

Hei!

Jeg har lyst til å ta en utdanning innen yrkessjåførutdanning og etablere min egen transportfirma. Er det noen her som har erfaring med dette? Hvor mye kan man forvente å tjene hvis man har sin egen lastebil og transporterer gods. Hvordan får man oppdrag? Fint om noen kan svare.

 

Takk

Antakeligvis fint lite med mindre du jukser med alt, jobber hele tida, aldri har skader eller nedetid og kjapt bygger deg opp et ekstremt bra rykte og får innpass i f.eks. laksekjøring. 

Kabbotasje og snusk fra østeuropa ødelegger hele markedet. 

Anonymous poster hash: 687e0...112

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På generelt grunnlag så er det beste rådet å alltid starte yrkeskarrieren i eit etablert firma, dette gjeld for alle som er ferske i eit fag og som vurderer å starte eige firma.

Ved å jobbe for nokon andre så vil du utan risiko få innblikk i ting som kan danne grunnlaget for om du ser muligheita til å starte for deg sjølv.

Kor mykje du kan tene vil kunne variere mykje, berre enkle ting som driftsutgifter til lastebilen kan variere mykje alt etter kva bil du skaffar deg. Det vil også være stor forskjell på kva du skal transportere, kor raskt denne transporten må skje og kva reisetid du har til oppdragsstaden.
Som nemnt i tråden så er den norske transportnæringa trua av eit gråmarked der det er sterk konkurranse frå blant anna utanlandske sjåførar og køyretøy som følger lover og reglar i varierande dag. Her skal det dog nemnast at det også er mange norske sjåførar som også jukser med kviletid, lastsikring og liknande

Korleis du skaffar deg oppdrag er også veldig avhengig av kva strategi du legg deg på. Som eit lite firma kan det være vanskeleg å få store transportavtalar med næringslivet ettersom du vil være sårbar for sjukdom og havari om du ikkje har backup. Store avtalar om fast transport vil typisk betale mindre per oppdrag men vil ha fordelen med at du får fast og forutsigbart arbeid.
Dersom du fokuserer på privatmarkedet eller sporadiske transportoppdrag så vil du kunne kreve meir betalt per oppdrag, men du vil få varierande inntekt og du må legge ekstra arbeid i god logistikk slik at du får tatt fleire transportoppdrag samtidig om du vil ha godt overskudd.
Det kan også være at du klarer å finne deg ei nisje som du kan fylle med dine tenester. Sjølv om pris er viktig for dei aller fleste kundane så kan det være at du kan være konkurransedyktig med ein høgare pris dersom du kan tilby andre kvalitetar.
Kanskje det finnes ei nisje for transport av skjøre gjenstandar som ikkje toler å bli sendt i vanleg post? Ei slik teneste vil du nok kunne ta ekstra betalt for, og du vil nok også ha færre konkurrentar då dei store aktørane ofte ikkje tilbyr skånsome forsendingar.

 

Så midt klare råd er at du startar med å jobbe i eit transportfirma. Og dersom du ser at det kan være eit marked som du kan fylle så kjøper du deg eigen lastebil og startar for deg sjølv.

Lenke til kommentar

Transport i dette landet er et veldig gjennomsiktig og presset marked. Her i området er det mindre firmaer som går dukken relativt ofte, da gjerne innen distribusjon. Det sier seg selv at når transport med en lastebil gjerne gir timebetaling på 2-3 hundre kroner timen mindre enn en rørlegger som ruller rundt i en pizzabil, da gir det ikke store marginene. Ved å arbeide i et større firma vil du se at disse er som regel svært veldrevet og at alt er presset til det ytterste for å få ned kostnader. Det var jo snakk om at Postnord var på konkursens rand også, så det er tøft for mange. Hardt å starte opp nytt i en nedgangstid. Nylig ble et øst-europeisk firma utestengt fra å transportere i Norge, Vlantana. Omfattende juksing med det meste i en årrekke. Se video her hvis du er interessert:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...