Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansettelse av ekstern eller intern kandidat


Gjest 9ae67...05f

Anbefalte innlegg

Gjest 9ae67...05f

Hei! Jeg har vært i en jobbsøkerprosess i et par måneder nå. Utrolig treg bedrift. I går fikk jeg telefon om at det står mellom meg og en annen intern søker. Kontaktpersonen sier han vil ha meg da de mener jeg er mest kvalifisert, men fagforeningen vil at denne interne kandidaten skal få stillingen. Jeg syntes jo virkelig at de burde rekruttert internt før de lyste ut stillingen og fikk meg til å bruke mye tid på dette (veldig omfattende prosess). Det gir meg svært dårlig inntrykk av bedriften om jeg ikke får stillingen pga. de helt i sluttfasen fant ut at de heller skulle ta inn en mindre kvalifisert intern søker. 

Har jeg noen rettigheter i et slikt tilfelle? Stor, privat bedrift. 

Anonymous poster hash: 9ae67...05f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bedriften selv som bestemmer hvem de vil ansette, du har ingenting du skulle ha sagt, er sikkert andre ting du ikke kjenner til som utenforstående.

Her i det offentlige må de lyse ut stilling i en viss periode, selv om den er ment for en intern som feks har gått i vikariat.

Lenke til kommentar

Det er vel bare dersom du kan dokumentere at du har fått et løfte om stillingen at du har noe komme med. Men da er det vel evt bare snakk om å forsøke kreve erstatning for evt annen stilling du har sagt fra deg pga denne misledingen.  Men få arbeidsledere er "dumme" nok til å love en jobb slik skriftlig. Alle gjør det muntlig, men ikke skriftlig.

Lenke til kommentar
Gjest 9ae67...05f

Fikk det som svar da jeg purret fordi de hadde sagt de skulle svare innen en dato, noe de ikke gjorde. Har ikke fått noe løfte, bare blitt fortalt at jeg er den de vil ha men at de har problemer med foreningen internt som stikker kjepper i hjulene. Ellers okei, da har jeg ikke noe jeg skulle sagt. Blir litt bitter av å at de hadde det mest omfattende rekrutteringsopplegget jeg har vært borti, hvor jeg gjorde det best av kandidatene deres, men ikke får stillingen likevel. Får vel passe på å holde meg unna denne bedriften i fremtiden, kanskje heller gå til en av deres direkte konkurrenter.

Anonymous poster hash: 9ae67...05f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...