Gå til innhold

Blir leiebiler sporet?


Taurean

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Bilene til Hyre, VY, Hertz Bilpool, Bilkollektivet (og sikkert flere) sender ut GPS-posisjon hele tiden.
Ellers blir jo egentlig alle leiebiler overvåket i form av at bompasseringer ol. som blir registrert. 

Dette er vel ikke lovregulert, men det står beskrevet i vilkårene til utleier som en godtar når en leier bil. 

Endret av ChristR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ChristR skrev (På 20.4.2020 den 10.24):

Bilene til Hyre, VY, Hertz Bilpool, Bilkollektivet (og sikkert flere) sender ut GPS-posisjon hele tiden.

Hvor har du funnet denne informasjonen? Klarer ikke å finne så mye om det hos selskapene du nevner.

Det kan være lovlig med sporing i alle fall, men du skal da gi aktivt samtykke til det iht. denne informasjonen fra datatilsynet. Og du har krav på å få vite hvordan informasjonen vil bli lagret, brukt osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (38 minutter siden):

Hvor har du funnet denne informasjonen? Klarer ikke å finne så mye om det hos selskapene du nevner.

Det kan være lovlig med sporing i alle fall, men du skal da gi aktivt samtykke til det iht. denne informasjonen fra datatilsynet. Og du har krav på å få vite hvordan informasjonen vil bli lagret, brukt osv.

Jeg må innrømme at det er basert på antakelser og bruk. 
Jeg bruker Hyre, VY og Hertz Bilpool selv. Posisjonen til bilene til Hyre og VY vises i appen når bilene er tilgjengelige, så jeg vil jo anta at VY og Hyre også har tilgang til posisjonen når bilene er i reserverte.
Jeg tolker også Hyre medlemsbetingelser dithen: https://www.hyre.no/vilkår/medlemsbetingelser/ 

Hertz Bilpool sine biler har ikke reell posisjon i appen (i hvert fall ikke sist jeg brukte den), men jeg opplevde en gang at bilen jeg reserverte ikke stod på angitt plass. Jeg ringte Hertz og de ga meg den riktige posisjonen til bilen med en gang.

Bilkollektivet har jeg faktisk ikke brukt, men jeg antar at de bruker posisjon for å registrere bompasseringer og finne bilen. Men det skal sies, her er jeg på tynnest is. 
 

Endret av ChristR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...