Gå til innhold

Hvordan beregnes skattetrekk?

Disco Stu

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg gjorde endringer på skattekortet mitt i dag, og det er en ting som er uklart.

Jeg la inn en inntekt på 800.000,-  da fikk jeg totalt beregnet skatt i 2020:  220.689,- Dette er omtrent 27% ??

Hvis jeg velger "jeg trenger prosenttrekk" -valget på skattekortendringssiden til Skatteetaten, får jeg et prosenttrekk på 32%

På skattekortet står det en trekkprosent på 43% ( tabell 7113 ) 

Kan noen forklare meg forskjellene her?

Endret av Disco Stu
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen på 27% skatt av hele inntekten og 32% skattetrekk av månedslønn kommer av at det er halvt skattetrekk i desember og null skattetrekk på feriepengene.

Det er valgfritt å velge prosenttrekk eller tabelltrekk, men husk at det er det endelig skatteoppgjøret som avgjør om du får restskatt eller skatt tilgode.

Skrevet
Disco Stu skrev (4 timer siden):

Jeg gjorde endringer på skattekortet mitt i dag, og det er en ting som er uklart.

Jeg la inn en inntekt på 800.000,-  da fikk jeg totalt beregnet skatt i 2020:  220.689,- Dette er omtrent 27% ??

Hvis jeg velger "jeg trenger prosenttrekk" -valget på skattekortendringssiden til Skatteetaten, får jeg et prosenttrekk på 32%

På skattekortet står det en trekkprosent på 43% ( tabell 7113 ) 

Kan noen forklare meg forskjellene her?

Ved tabell så vil % satsen ved vanlig månedslønn variere med hvor mye du tjener hver måned. Og hver måned så får du en passende skattesats gitt at du tjener omtrent like mye hver måned i løpet av året. 

% satsen som følger tabellen er sånn jeg har forstått det ment for inntekt utenfor det vanlige. F.eks om du får 100 000 i bonus en gang

Etter mitt hode så burde % satsen som følger tabell være omtrent lik den marginale skattesatsen som du betaler. (Hvis du har inntekt som ligger i båndet mellom 640k-1 million så er 43,4 % den marginale skattesatsen)

Som tidligere skrevet så er det beregnet skatt på basis av 10,5 måneder med skattetrekk og 1,5 skattefrie 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...