Gå til innhold

Stans i arbeidene med Teslas tyske gigantfabrikk


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
7 hours ago, Netfrog said:

Du får det til å høres ut som om at dersom disse elbilene og tilhørende infrastruktur ikke bygges, så blir utslippet 0.

Det er utopi.

...

Med andre ord erstatter dette el-alternativet potensielt dårligere alternativ for miljøet (fossilbiler). Grovt forenklet; jo flere kjørte elbilkilometer, jo færre liter drivstoff forbrukes. Elbilkilometer erstatter forbrente drivstoffliter, forutsatt normal, nødvendig kjøring som ville foregått uansett.

Du impliserer her at elbiler alltid erstatter noe som er gjør større skade. Det er, etter min mening, smått optimistisk. Særlig over tid (f.eks. blir denne fabrikken brått å anse en miljøværsting i det øyeblikket det kun finnes utslippsfrie kjøretøy på veiene?).

En kan argumentere at en fremdriftsteknologi er bedre enn en annen, spesielt lokalt, men det gjør allikevel ikke denne fabrikkens produkter (eller utgiftsfri bilisme) spesielt miljøvennlige når totalen skal beregnes. Særlig da om bilen (uavhengig av fremdrift) erstatter det å ikke eie privatbil i det hele tatt.

Argumentet med at fabrikkens produkter skal på kort sikt bedre miljøet finner jeg hverken særlig reelt eller "formildende". Derfor bør, etter min mening, planlegging av denne fabrikken behandles på linje med produksjonenhet for enhver annen forbruksvare.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...