Gå til innhold

Få fagbrev/studiekompetanse etter fylt 25 år

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg ser etter andre som har tatt fagrev og/eller generell studiekompetanse i voksen alder.

Av ulike grunner fikk jeg dessverre aldri bestått 2vgs året mitt. Jeg møtte ikke opp til programfag eksamen og strøk i et fellesfag grunnet manglende innleveringer. Har tenkt litt på å ta opp eksamen og få det året bestått, men det 2 året var innenfor et felt jeg ikke ønsker å jobbe med, så har lite lyst å ta den veien, og har nå begynt å se på andre muligheter. Det jeg lurer på er hvilke andre alternativer jeg kan ha for å få meg generell studiekompetanse etter jeg er fylt 25? Når jeg bare har et bestått 1 år vgs. 

Utover studiekompetanse så er jeg egentlig mer interessert i å få ordnet meg et fagbrev. Har jobbet som vikar i helsevesenet siden jeg var 19, i hovedsak på natt. Begynner nå på en del dag også og jobber ganske så mye. 

Har funnet denne artikkelen på utdanning om å ta fagbrev på jobb: https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fagbrev_pa_jobb

samt denne om praksis fra arbeidslivet: https://veientilfagbrev.no/?alder=OVER_25&erfaring=HAR_ERFARING

Nå har jeg nok ikke riktig så mye erfaring på 5 år at jeg vil kunne gå opp til eksamen med det første. Men holder på, og det å ha et "mål" i siktet, å vite sånn cirka hvor jeg er og hva som må til ville hjulpet meg mye. Står at "praksisen må dokumenters og godkjennes av fylket ditt". Holder på å kontakte kommunen min/personalkontoret for å høre hva de har å si. Men jeg opplever det svært vanskelig å finne ut nøyaktig hvem jeg skal kontakte og hvordan, for å komme meg mot fagbrev på denne måten.  

Endret av Bananasaurus
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok opp Matte(1P og 2P), Norsk(Sidemål,bokmål,muntlig),Historie,Naturfag hos AOF. Der betalte jeg for undervisning og betalt i tillegg for eksamenavgifter som privatist.

Du har også Samfunnsfag og Engelsk for å oppnå Generell studiekompetanse så du kan da søke på høyskoler gjennom 23/5 regel.

Etter en viss alder så blir du nekta å kunne ta fag på VGS.

Fagbrev metoden vet jeg ikke noe om dessverre.

Skrevet
9 hours ago, DiskusDød said:

Snakk med fylket. De hjelper deg.

Ganske sikker på at du har rett til skole siden du ikke har fullført 3 årig videregående.

Jeg tok studiekompetanse på et år som privatist. 

I linkene jeg la ved står det også at jeg skal snakke med fylket, men hva vil det egentlig si? At jeg skal ringe til skranken i min kommune? Kanskje dumt spørsmål, men hvordan snakker jeg med fylket?:p

Skrevet
5 hours ago, zlpw0ker said:

Jeg tok opp Matte(1P og 2P), Norsk(Sidemål,bokmål,muntlig),Historie,Naturfag hos AOF. Der betalte jeg for undervisning og betalt i tillegg for eksamenavgifter som privatist.

Du har også Samfunnsfag og Engelsk for å oppnå Generell studiekompetanse så du kan da søke på høyskoler gjennom 23/5 regel.

Etter en viss alder så blir du nekta å kunne ta fag på VGS.

Fagbrev metoden vet jeg ikke noe om dessverre.

Kan jeg spørre hva du brukte din generelle studiekompetanse til å gå videre med? 

Har lite motivasjon til å begynne å ta opp fag å bruke penger på dette.. Spesielt å begynne med matte igjen, men tenker det er noe jeg virkelig bør gjøre på et punkt..

Skrevet
Bananasaurus skrev (7 minutter siden):

Kan jeg spørre hva du brukte din generelle studiekompetanse til å gå videre med? 

Har lite motivasjon til å begynne å ta opp fag å bruke penger på dette.. Spesielt å begynne med matte igjen, men tenker det er noe jeg virkelig bør gjøre på et punkt..

Selfølgelig kan du det. Jeg brukte den generelle studiekompetansen min til å søke på høyskole for informatikk, men fant ut etter 1.3 år ca. at informatikk/Programmering ikke var for meg.

Så jeg tok en fagskole som fokuserer på drifting av servere OS og klienter,cisco,sql, O365,WP.

Hvis du skal søke deg inn på høyskole/universitet så du trenger du en del mer matteferdigheter enn P matte. Jeg tok 1T som hospitant hos en VGS i nærheten og så tok var jeg hospitant hos en annen vgs for R1. Det var også spesielt for meg å begynne med matte igjen også. Det var veldig vanskelig da jeg har alltid hatt problemer med matte.

Skrevet
Bananasaurus skrev (41 minutter siden):

I linkene jeg la ved står det også at jeg skal snakke med fylket, men hva vil det egentlig si? At jeg skal ringe til skranken i min kommune? Kanskje dumt spørsmål, men hvordan snakker jeg med fylket?:p

Google: ditt fylke. 

Gå inn på nettsiden. Se etter skole og opplæring e.l.

Gå inn å se deg omkring. Ring fylkeskommunen din og få de til å sette deg over til de personene som har med ditt fag å gjøre og prøv å få et møte. De hjelper deg.

Jeg var 32 da jeg begynte med opplæringen min. Jeg hadde videregående fra 94-97 innen elektro og automasjon. Gen.studiekomp fra 2003/04. Jeg fikk en lærlinge tid på 3 år. Fikk plass i en bedrift og ble elektriker tre år senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...