Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

RAV4 med "P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MailMan13 skrev (38 minutter siden):

Er det mulig å lese ut om det er sannsynlig en av sensorene eller selve katalysatoren som er gått på noen måte?

Du må ha et diagnoseapparat som kan gi informasjon om spenningen på oksygensensorene samt sannsynligvis short term fuel trim og long term fuel trim. Verdiene må deretter analyseres.

Et infrarødt termometer er kjekt å ha for å raskt sjekke katalysatoren.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, mobile999 said:

 Verdiene må deretter analyseres.

Så det er mulig å se da?

Som sagt i OP, jeg har en del instrumentering tilgjengelig (kan se en del sensordata mens motoren går også). Hva jeg ser etter er det jeg lurer på.

"deretter analyseres" blir litt vel vagt. Analyseres hvordan da? Hvilke sensorer og verdier er det snakk om? Finnes det noe dokumentasjon? (google gir meg ikke så mye spesifikk hjelp)

Om det krever noe spesiell kompetanse eller utstyr utover moderat kapabel OBD-måler så er det vel bare bytte sensorer "i blinde" først, siden dem koster litt mindre enn en time på verksted uansett?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

jeg har en del instrumentering tilgjengelig (kan se en del sensordata mens motoren går også). Hva jeg ser etter er det jeg lurer på.

Oksygensensor (f.eks. O201, O2 Bank 1 Sensor 1, 0202, 02 Bank 1 Sensor 2 eller lignende). Oksygensensorene skal gi signal på mellom 0 og 1 Volt. Sensor 1 skal fluktuere mellom høy og lav verdi. Sensor 2 skal være stabil.

Se om du også finner Short term fuel trim. Denne skal være nær null, men greit med litt avvik f.eks. -3%.

 

MailMan13 skrev (1 time siden):

Analyseres hvordan da?

Det er rett og slett en tolkning av resultatene. Her kan det i dette tilfellet være verdifullt med temperaturmåling av katalysatoren, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Jeg har lært ved å se på youtube videoer.

Sjekk om du kan lese av de nevnte verdiene og skriv resultatet her i tråden, så vil du komme et steg videre med litt hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg har også en RAV4 2002 med 1AZFE motor. Sjekk fueltrimsa først. STFT1 og 2 og LTFT1 og 2. Ligger disse på +-3% så er det veldig bra. Men det gjør de sikkert ikke siden du har denne koden. Kan være andre ting utenom sensorene som forårsaker dette også.

Det er 2 AFR sensorer før katalysatoren og 2 oksygensensorer etter den. AFR sensorene fungerer anderledes, de opperer på ~3V og relativt konstanst strømsignal istedenfor å regulere mellom 0.1-0.9V som O2 sensorene. Har du et ocilloskop kan du måle O2, et 200 kroners ocilloskop fra Kina fungerer fint til det.

Du ser ikke nødvendig data med en helt enkel OBD2 leser på denne bilen. Jeg ville nok heller valgt en time på verksted, istedenfor å bytte en tilfeldig sensor. Da de har software spesielt laget for Toyota (Techstream) til å finne ut av dette, bør ikke ta dem mer enn 1 time.

Her er koblingsskjema for 2002 modellen hvis du vil knote litt selv. Sensorene på s.7 og service hints på s.11. Du kan jo også sjekke varmeelementet i sensorene (2 svarte lederne), at det ikke er brudd i dem.

https://drive.google.com/file/d/1kmpD547UJlZJh236QfM5YaXev_5Z7UQP/view?usp=sharing

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest ut med en veldig enkel leser (https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/feilkodeleser-med-fargeskjerm-2000039751)

Målt med varm motor på tomgang.

SRTFT1/SRTFT2: +12% rett etter oppstart, varierer mellom +2% og +4% etter 10-15 sekunder. faller til 0 hvis jeg tar i gasspedalen.

LONGFT1/LONGFT2: 0.0%

Andre verdier (hvis relevant):

LAMDA11: 0.990

LAMDA22: 1.008

O2S11/O2S21: 3.3V

O2S12: 0.700V

O2S22: 0.115V

SHRTFT12/SHRTFT22: 99.2%

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Vurdering:

>SRTFT1/SRTFT2: +12% rett etter oppstart, varierer mellom +2% og +4% etter 10-15 sekunder. faller til 0 hvis jeg tar i gasspedalen.
Ser bra ut.

>LONGFT1/LONGFT2: 0.0%
Bra

>LAMDA11: 0.990
>LAMDA22: 1.008
Viser bra verdier.

>O2S11/O2S21: 3.3V
Viser bra verdier, forusatt at de er stabile.

>O2S12: 0.700V
>O2S22: 0.115V
Var verdiene stabile? En nærmere beskrivelse behøves. Forskjellige måleverdier kan forklares med to katalysatorer (ved siden av hverandre).

>SHRTFT12/SHRTFT22: 99.2%
Greit nok.

 

Var O2S11/O2S21/O2S12/O2S22 stabile eller fluktuerte verdiene? 

Dersom katalysator er  ineffektiv, så er det normalt at O2S12/O2S22 fluktuerer mellom høy og lav verdi (f.eks 0,1-0,8).
Dersom katalysator er effektiv, så er det normalt at O2S12/O2S22 er stabil.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

O2S11/O2S21 er dønn stabile på 3,3V, men hvis det er som det som sies over at disse varierer resistivt så sier jo ikke det noe annet enn at dem forsynes med riktig spenning.

Får anledning til å låne et mer sofistikert instrument i morgen kveld, skal ta en prøvetur med det tilkoblet og se om det er noe mer å hente ut.

Ser også av diverse nettsøk at oksygensensorer etter katalysator skal reagere på indusert vakumlekasje, hvis ikke er det noe galt. Noe vits å forsøke å løse litt på vakumslange og se om verdiene fra begge flyttes seg kanskje?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (2 timer siden):

O2S11/O2S21 er dønn stabile på 3,3V, men hvis det er som det som sies over at disse varierer resistivt så sier jo ikke det noe annet enn at dem forsynes med riktig spenning.

Disse sensorene opererer ikke på 3,3V, men det er ECU som rapporterer disse verdiene til diagnoseapparatet selv om sensorene egentlig rapporterer noe annet til ECU.

Det skal foreløpig være nok med det biltema apparatet for å se verdiene på O2S12 og O2S22. De to siste linjene i mitt forrige innlegg gjelder. Dersom verdiene er stabile fra begge sensor 2, så heller jeg til at katalysator er ok og at det er noe annet som foregår.

Deretter blir det en vurdering av hva du kan gjøre videre for å diagnostisere problemet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

O2S12 og O2S22 varierer uavhengig av hverandre mellom 0,1V og 0,7V. Ser ikke ut som dem oppfører seg ulikt ihvertfall. Katalysator er todelt, ser ut som sylinder 1 og 4 går i èn, og 2 og 3 går i en annen. 

Forøvrig er koden ikke tilbake, ingenting på "incomplete" heller nå. "I/M Readiness"  lyser grønt på alle punkter, inkludert O2 og CAT.

Tror jeg lar den være til det evt kommer noe nye koder.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (8 timer siden):

O2S12 og O2S22 varierer uavhengig av hverandre mellom 0,1V og 0,7V.

I teorien betyr dette at katalysatorene ikke fungerer.

MailMan13 skrev (8 timer siden):

Tror jeg lar den være til det evt kommer noe nye koder.

Gjør det.

Hvis motoren går greit så er problemet at motorlampe kan lyse. Dette er ikke bare irriterende, men gjør at du ikke får varsel dersom andre feil oppstår. Det er også en 2*er feil på eu kontroll.

Dårlig katalysator kan også gi 2'er feil på eu kontroll (utslippsverdier), men det er ikke helt utenkelig at bilen sklir gjennom eu kontrollen likevel forutsatt at motorlampa ikke lyser. Det tar gjerne litt tid fra man sletter p0420 koden til den kommer tilbake.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...