Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kjøpe en bruktbil kjapt?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri kjøpt bil før. Vil egentlig bare at kjøpet skal gå fort og effektivt.

La oss si jeg møter en privatperson på den lokale bensinstasjonen som skal selge bilen sin for 50.000 kr. Jeg kommer og ser på bilen, prøvekjører den og vi blir enige om pris. Men hva skjer etter dette?

 

Kan noen gi meg en steg-for-steg guide og fortelle i detaljer hva jeg og selger må gjøre for å kunne komme meg hjem fortest mulig?

- Trenger jeg noe annet enn en mobiltelefon eller må jeg ha med meg penn og papir?

- Hvordan får jeg overført pengene til han på en kjapp og effektiv måte?

- Vipps tar 500 kr i gebyr for å overføre 50.000 kr. Mulig å sende 5000 kr 10 ganger på rad via Vipps uten at bankkontoen min blir stengt pga. mistenkelig aktivitet elns?

- Har forsikringsselskapene døgnåpent/åpent i helger? Hvor lang tid tar det å forsikre en nyinnkjøpt bil via telefon?

Endret av Jumper123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ordne alt ved bilkjøpet med hjelp av mobiltelefon, forutsetninga er at både du og selger har og vil bruke bankID.

NAF har elektronisk kjøpskontrakt som kan fyllast ut på mobiltelefonen og som signerest digitalt av begge partar med bankID.

Innsending og godkjenning av salgsmelding kan du gjere på vegvesenet sine sider (krever også bankID).

Forsikring kan du kjøpe på forhand med ein klausul om at du berre betalar for forsikringa dersom du gjennomfører kjøpet innen X dagar, målt frå tidspunktet salgsmeldinga er sendt inn og ny eigar er registrert hos vegvesenet. 
Du må ha forsikring i ditt navn før bilen kan førast over på deg som ny eigar, dersom du har ordna med forsikring på forhånd så blir dette gjort raskt der og då over internett. Når du tek over som ny eigar så stoppar samtidig førre eigar sin forsikring å gjelde.
For å kunne kjøpe forsikring så må du ha sett deg ut ein bil du skal kjøpe ettersom du må fylle inn registreringsnummeret når du bestiller forsikring. Ettersom du ikkje betalar før bilen blir ført over på deg som ny eigar så kan du opprette mange forsikringsavtalar om du skal sjå på fleire bilar. Det er berre den eine bilforsikringa som du må betale for, dei andre dett vekk om du ikkje kjøper bilen.

Ja du kan Vipse i fleire omgongar, men det enklaste er vanleg betaling i nettbanken din til selgers konto. Betalar du ein femmer ekstra så får du du straksbetaling slik at selger kan sjekke sin konto med ein gong om dykk ikkje har same bank. Husk å logg den inn på nettbanken på forhand å opne oppe beløpsgrensa for betalingar om du har den etablert. Husk at beløpsgrensa gjeld for alle betalingar frå kontoen gjennom heile måneden så du må også ta høgde for eventuelle andre betalingar som du skal gjere frå kontoen i den aktuelle måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...