Gå til innhold

LØST - Sette opp nytt nettverk - hjelp til utstyr og plassering


xyster

Anbefalte innlegg

Hei

Tenker å oppgradere nettverket i heimen, men treng litt bistand. Har lest ein del andre tråder og trur eg veit sånn ca kva eg treng, men vil gjerne ha nokre innspel frå forumet. Grunnen til at eg vil oppgradere er først og fremst at eg ikkje er heilt fornøgd med dagens oppsett, men òg litt for å ha eit lite prosjekt å putle med.

Per i dag er oppsettet som følger (sjå gjerne vedlagt "skisse"):
Fiber 150/150
Tilgin router/modem frå nettleverandør
Telecast Cat.6  - fordeler ut til dei andre nettverksuttaka i huset
AirTies (3stk) - meshnettverk

Tilkobla trådløst:
TV
Dekoder
Sonos - 3 stk
2 Telefoner
Intel NUC
Stasjonær PC

Tilkobla med kabel:
PS4

Har ein del problem med at spesielt TV/dekoder har dårlig nett, og mistenker her først og fremst mesh-nettverket. Det eg har tenkt på er å trekke opp kablar til desse, sidan eg alt har dette i TV-stova. Såg i ein anna tråd at i staden for mesh, vart anbefalt å sette opp AP (Ubiquiti f.eks), og nokre switcher for å få kobla til det som mulig, med kabel.

Så til spørsmålet, vil det være tilstrekkelig med 2 stk Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite, 1 i kvar etasje, for å få tilstrekkelig trådløs dekning? Og sånn ca, kvar bør eg plassere desse? Reknar med det er best å ha dei i taket? Så tenker eg å få på plass nokre switcher (TV-stove og kjellarstove), slik at eg får ein del av det som i dag er trådløst over på kabel.

Er eg på sporet av noko her som vil fungere bedre enn det eg har i dag?

Oversikt.png

Endret av xyster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Kablet nett er alltid bedre enn trådløst. Et par AC lite til det du ikke kan kable vil funke bra. Har selv kjørt én AC lite pr. etasje i noen år uten noe problemer. 

Jo mer du får kablet jo bedre - skal du kjøpe inn switcher så kjøp noen med PoE så slipper du å bruke PoE-brick på AP-ene. Vil du ha alt i ett gui så er Ubiquiti sine switcher veldig kurante, du får bare se hvor mange porter du trenger og vær obs på at det f.eks er en 60W og en 150W 8-porters. 

Jeg har oppgradert mine Lite til Nano-HD nå, men de henger begge på vegg. Ikke noe problem å ikke ha dem hengende i taket.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Kan eg muligens klare meg med kun 1 NanoHD? I alle fall i starten, så kan eg jo utvide om det blir behov.

Treng ein del nettverkskabler, og har derfor lurt på å kjøpe inn kabel på rull, og lage desse sjølv. Så får eg tilpassa lengdene litt bedre. Nokon som har erfaring med merke på kabel, eller er ikkje det så viktig? Tenkte i utgangspunktet å gå for cat6, men så vart eg litt usikker på kva elektriker har installert. Men tenkte kanskje det var cat6, sidan den boksen som fordeler ut heiter cat6. Ser jo deler av kabelen i skapet der, men klarte ikkje å sjå nokon der.

Lenke til kommentar

Hvem er det du har TV fra? Hvilken dekoder? Du sier at spesielt dekoder har dårlig nett. Hvis det er snakk om IPTV med multicast, er ikke det lite optimalt å kjøre over wifi. Lite som skal til for at du vil få pakketap som, forstyrrer bildet, med mindre ikke leverandøren har en form for FEC eller annet som gir muligheter for retransmisjon ved behov (noe vel i praksis få leverandører benytter tror jeg). Multicast via wifi vil kunne være med på å påvirke wifi-ytelsen for andre enheter som benyttes samtidig.

Ut fra tegningen din forstår jeg ikke helt hvor AirTies er koblet til Tilgin-ruteren?

I første omgang her, tror jeg nødvendigvis ikke en ny mesh-løsning er løsningen. Men det å få noen enheter her koblet til kablet kan være en god ide - og har du da også mulighet for at flere av mesh-satellittene er på kabel, kan det gi ekstra gevinst med at du får mindre backhaul-trafikk for mesh-løsningen via wifi.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Cat6 er en standard så det skal ikke ha fryktelig mye betydning hvilken produsent du velger. Jeg husker ikke produsenten på kablene jeg brukte, men kjøpte standard hyllevare i en norsk butikk. Bruker de til 10Gbit-nettverk og det fungerer helt supert. Hvis du er usikker på hvilken kabel du har skal du kunne se det på om det ligger en plastskiller i midten i kabelen som skiller de fire parene fra hverandre. Det vil uansett fungere fint med cat5e også, men da kan du få problemer med 10Gbit om du skulle velge å gå for det i fremtiden evt. Verken Nano-HD eller AC lite støtter noe mer enn 1Gbit uansett.

Edit: Selvfølgelig et poeng som NULL over nevner at det sikkert vil bli bedre om du kabler dagens AP. Uansett så vil du få en bedre opplevelse på enhetene der du bytter fra wifi til kabel. Kan også skyte inn at Unifi i utgangspunktet ikke er en mesh-løsning, selv om man kan sette det opp slik dersom man ønsker.

 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
ilpostino skrev (2 timer siden):

Jeg ville vurdert å få TV, dekoder, Intel NUC, mesh-punktene og stasjonær PC over på kablet nettverk i det minste. Har du enablet UpnP på det trådløse nettverket? Er det trådløse utstyret nytt nok til at du bruker AC-standarden? 

Hva vil det hjelpe å skru på upnp? Vil du ha litt kontroll på nettverket ditt så lar man upnp være avskrudd.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Det er anbefalt hvis man feks har flere enheter med Chromecast og andre smarte dingser hjemme.

Merkelig, har flere tver med innebygd chromecast og det funker helt fint uten upnp. Jeg er ingen stor fan av at enheter styrer slikt selv som du sikkert skjønner.

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (1 minutt siden):

Merkelig, har flere tver med innebygd chromecast og det funker helt fint uten upnp. Jeg er ingen stor fan av at enheter styrer slikt selv som du sikkert skjønner.

Jeg ser hva du skriver men så lenge jeg har fått anbebalinger fra flere kilder som er uavhengige av hverandre så velger jeg å forholde meg til det for å få en minst mulig problematiske opplevelser. 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
ilpostino skrev (2 minutter siden):

Jeg ser hva du skriver men så lenge jeg har fått anbebalinger fra flere kilder som er uavhengige av hverandre så velger jeg å forholde meg til det for å få en minst mulig problematiske opplevelser. 

Helt fint det, men nå nevner ikke trådstarter Chromecast da. Å anbefale å skru på upnp på generell basis er ikke noe kjemperåd.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Funker nok helt fint uten upnp det tipper jeg. Såfremt du ikke har de på et isolert vlan er det ingen grunn til å enable upnp.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fleskefjeset said:

Merkelig, har flere tver med innebygd chromecast og det funker helt fint uten upnp. Jeg er ingen stor fan av at enheter styrer slikt selv som du sikkert skjønner.

Uten UPNP-IGD ja. UPNP-trafikk vil likevel gå på lokalnettverket ditt, men hvis noen enheter ønsker en NAT-åpning, er det UPnP-IGD som benyttes. Enheter på lokalnettverket ditt vil ellers kunne bruke UPnP seg i mellom, og er ikke avhengig av ruteren.

Er vel noen rutere der man har mer avanserte innstillinger for UPnP, men deaktivering av UPnP på ruteren vil som regel være snakk om deaktivering av UPnP-IGD.

 

Lenke til kommentar
  • xyster endret tittelen til LØST - Sette opp nytt nettverk - hjelp til utstyr og plassering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...