Gå til innhold

Asus ac88u optimalt oppsett trådløs 5g


LMH1

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer på optimalt oppsett på kanaler på 5 ghz for før hadde jeg ikke noe problem å klare 500 mbit trådløs, men i dag har hastigheten synket veldig rundt 300 mbit eller lavere.

Så jeg prøvde å sette kanaler men virker ut som 140 gir dårligere ytelse en 128.

Tidligere så har jeg hatt problemer med ligdene virket ut som software oppdatering gjore ytelsen dårligere, siden den ikke tilbakestiller routeren, så kan jo prøve på nytt, om det ikke er noe annen løsning?

WIFI Antenna Extension Cable SMA Male to SMA Female RF Connector Adapter 2M

Kjøpte ligdene kabel for å utvide rekkevidden og forhåpentligvis gi bedre ytelse og stabil hastighet, men hjelper lite foreløpig.

Så har noen tips? Er lavere kanaler bedre for ytelsen men dårligere for eldre nettverkort? Eller snakker vi om eldre AC utstyr om ytelsen er dårlig på høyere kanaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en moderne ruter med en god wifi-implementasjon vil gjerne automatisk kanalvalg være å foretrekke i de aller fleste tilfellene. At noe "der og da" gir noe bedre ytelse, betyr ikke at ytelsen er bedre på et annet tidspunkt når det er trafikk på andre trådløse nettverk, eller andre nettverk i området har endret kanal.

Husk at 2 meter lange antennekabler kan være med på å gjøre signalet svakere - det er her svake elektriske signaler og motstand i kablene. Korte kabler for å gi en bedre plassering av antenner kan være hensiktsmessig, men to meter med kabel lager nok fort mer problemer enn det løser. Når det her i tillegg er billige kabler kan man stille spørsmål ved kvalitet og skjerming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men burde ikke routeren øke styrken på utgangene om det er lengere kabel? syns man burde forvente bedre av en toppmodell, men fant ut med asus ac66u den gir 5 mbit dårligere ytelse (70\10 mbit) med slik kabel og (75\10 mbit) uten så det kan tenke du har rett, men må resjekke den andre routeren om det blir samme der.

For jeg vet det har vært programvare feil som gitt dårligere ytelse.

Om det viser seg man går fra 500\500 mbit på trådløs til 300\300 mbit eller til 100 mbit er det ganske kraftig nedgradering i ytelse.

Uten jeg forstår helt hva som gjør ytelsen faller så mye.

Er 5 ghz også sårbar for forstyrrelse ved samme kanal for fant ut det er samme telenor router på nettet med kanal 128 men usikker om det gjør ytelsen faller. For det gjør den ikke på mobilen. Eller om det er problemet med maskinen\cpu.

Lenke til kommentar

Å øke styrken automatisk vil ikke være innenfor det regulatoriske. Ruteren er satt opp i forhold til de originale antennene, og selv det å endre antenner på en slik ruter vil potensielt gjøre at den faller utenom regulatorisk så vidt jeg har forstått. Her får man eventuelt sette seg inn i regelverket som finnes, og som finnes med god grunn - slik at ikke bare forskjellige nettverk og andre typer bruk av de ulisensierte båndene bare holder på å ødelegge for hverandre. 

(ikke at jeg føler at jeg er noen direkte ekspert på det "fysiske laget" her når det gjelder wifi, men i hvert fall slik jeg har oppfattet ting....)

I teorien kunne man vel ha hatt innstillinger på ruteren der man kunne lagt inn spesifikasjoner for kabel og antenne. Men det er ikke sikkert at det hadde gjort så mye fra eller til rent ytelsesmessig, for da måtte vel ruteren - i den grad det hadde vært lov å hatt muligheter for å regulere dette, automatisk stilt ned sendestyrken hvis man hadde hatt kabel og antenne som ga 

Ruteren klarer vel heller ikke å finne ut av dette. At man ønsker sendestyrken har videre ingenting å si for mottak av data fra klienter, som da skal overføres "nedover" de samme ledningene.

Husk også at f.eks. kanal 128 er blant kanalene som en ruter automatisk må la være å bruke hvis det f.eks. oppdages en værradar i nærheten (noe 100-112 ikke er). Samtidig har vel disse høye kanalene fordelen av opptil 1 watt sendestyrke, kontra 200mW for lavere 5GHz-kanaler. I henhold til bruk av disse kanalene spiller vel både da dynamisk frekvensvalg og automatisk sendestyrke inn, og dette vil kunne gjøre at man selv på samme kanal fra en periode til en annen vil få forskjellig ytelse - i tillegg til at naturligvis andres bruk av frekvensområdet vil påvirke.

Wifi har blitt langt mer "komplisert" enn tidligere. Det gjelder også selve antennedesignet. En del av det som "ga mening i gamle dager på 2,4 GHz", blir ikke nå spesielt relevant og en del fikling her med ellers gode rutere gjør fort at ytelsen bare faller.

Variasjoner mellom 300 og 500 Mbps er typisk det jeg har sett hjemme her også med flere gode AC-rutere mot samme de samme klientene - dette da også med 3x3 PCI-E-kort i stasjonære. Har ingen klienter som er 4x4 (eneste jeg har prøvd det på er vel å bruke en ruter i bromodus. Eneste klienten jeg ellers vet som er 4x4 MU-MIMO 802.11ac er vel T-We-dekoderen). Det faktum at det ellers er såpass sterke reguleringer er noe av det som også gjør at i hvert fall topphastigheten på hva man får via wifi nødvendigvis ikke er spesielt bedre på ny dyr ruter kontra en 5-6 år gammel AC-ruter... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 15.1.2020 den 21.34):

Husk at 2 meter lange antennekabler kan være med på å gjøre signalet svakere - det er her svake elektriske signaler og motstand i kablene. Korte kabler for å gi en bedre plassering av antenner kan være hensiktsmessig, men to meter med kabel lager nok fort mer problemer enn det løser. Når det her i tillegg er billige kabler kan man stille spørsmål ved kvalitet og skjerming.

Men gjelder dette også 4g\5g uten innebygd forsterker? så noe ligdene som:

Dual SMA Male 3G 4G LTE Signal Booster Antenna Outdoor Fixed Bracket Wall Mount

Mitt intrykk med huwai router gir også denne dårligere ytelse en standard antenne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...