Gå til innhold

Xi Jinping - verdens mektigste mann?


Anbefalte innlegg

Kina har verdens nest største økonomi målt ut i fra nominell budsjett. Samtidig har deres valuta yuan for lav verdi i forhold til det man antar den skal ha (dette skal være rundt 25 prosent). Noe sørget for gjennom at de kjøper opp amerikanske treasury-bills (lån sentralbanken tar opp).

Xi var ment å være leder for Kina i to perioder, slik sedvanen ofte er i Kina. Nå er denne restriksjonen fjernet og han kan være leder for livsstid.

Med en økonomi som vokser mer i reelle verdier i sitt svakeste år målt opp mot amerikanernes sterkeste år (6.5 prosent av 14 billioner dollar vs 2.5 prosent av 20 billioner dollar).

Er han da verdens mektigste mann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjaaaa, med tanke på at EU kan skilte med høyere BNP selv med mye færre innbyggere så vil jeg ikke si det er rent økonomisk.

Det Kina har makt i er den nye "kolonialiseringen" de foretar seg i nærliggende Asia og Afrika. De bruker sin posisjon til å legge press på dem rent finansielt. Om de har så mye makt utenom det vil jeg ikke tørre å påstå. Ikke har nok atomvåpen vs Russland og USA så militært står de sånn sett svakere enn motparten. Tror Kina nok er mer opptatt av at de har stor befolkning innenriks som gjør at de kan tilby den billige arbeidskraften som verden søker, men igjen dette kreves sensur og overvåkning som er ut av denne verden. Kan jo bare titte på Hong Kong

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (På 2.1.2020 den 21.54):

De som ikke forstår at Kina (CCP, Chinese Communist Party) er en trussel, er veldig naive eller ulærte.
Xi Jinping er en businessmann uten nåde med direkte grep og kontroll over 1.500.000.000 mennesker.
Jeg Håper verden våkner snart. Han er nok verdens mektigste med enorm margin til nummer 2.

Eller de er allierte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...