Jump to content
inaa

Best mulig CO2-fangst handler om å ha god kjemi [Ekstra]

Recommended Posts

"I fullskalaprosjektet skal CO₂-en som fanges gjøres flytende og så lagres i et CO₂-lager i Nordsjøen."

Er ikke CO2 egentlig en ressurs i fornybar samfunnet?

Eksempelet med Klemetsrud og Norcem viser dette etter min mening, da CO2 fangsten fra disse 2 anleggene er ca det Tjeldbergodden har behov for når de lager 900 000 tonn metanol.

1,2 kg CO2 + 0,2 kg hydrogen = 1 l metanol.

Hydrogen får vi fra vindturbiner montert på oppdrettsanlegg f. eks. og prisen på metanol produsert på denne måten er i området kr 5,-/l.

Fortsetter vi med el-sertifikater og de 12 kWh som trengs for å lage hydrogenet får subsidiene, er diesel og bensin utkonkurrert.

På denne måten forsvinner 80% av dagens CO2-utslipp, ved at 45 000 diesel og bensinbiler blir faset ut.

Edited by aanundo

Share this post


Link to post
Annonse
Rildonaldo skrev (6 timer siden):

Se over svaret du har fått her før du fortsetter å spre feilaktige opplysnigner.

 

Jeg er ikke enig i at det blir spesielt høy OPEX dersom vi setter vindturbiner på havmerdene.

Dette er anlegg hvor det bor folk hele tiden, som kan følge med.

Share this post


Link to post
aanundo skrev (9 timer siden):

På denne måten forsvinner 80% av dagens CO2-utslipp, ved at 45 000 diesel og bensinbiler blir faset ut.

Tenker du da å bruke metanol rett i dagens bensin og dieselbiler,  eller vil du lage egne metanolbiler? Dette er jo ganske viktig for realismen i regnestykkene dine.

Share this post


Link to post

Opex var bare en av mange faktorer du fikk servert.

Noen som kan følge med er ikke det samme som kvalifisert personell for drift og service av turbiner og elektrolyse, dessuten er drift og service offshore og onshore som påpekt to forskjellige sider av samme sak.

Dessuten bruker du som jeg har dokumtert for lav CAPEX, spesielt for elektrolyse. Men Shell, Sintef og DNV-GL tar vel feil i sine analyser.

Selve metanolsyntesen har du ikke fremlagt tall for.

Var du tenkte å blande co2 og hydrogen som saft og vann?

 

 

Share this post


Link to post
RJohannesen skrev (6 minutter siden):

Tenker du da å bruke metanol rett i dagens bensin og dieselbiler,  eller vil du lage egne metanolbiler? Dette er jo ganske viktig for realismen i regnestykkene dine.

Audi lager noe de kaller e-diesel, som etter det jeg forstår ligner mye på metanol.

MAN lager dieselmotorer for metanol i skip, så slik jeg forstår det så er det ikke teknologien som er problemet, men å produsere metanol som kan konkurrere med diesel og bensin på pris/kWh

Det er et problem at metanol har bare halve energitettheten til diesel, så volum og vekt for brenstofftankene er et minus.

Dersom myndighetene fortsetter med el-sertifikatene vil metanol bli billigere enn bensin og diesel, og dobbelt tankvolum er kanskje ikke det store problemet det heller. 

Share this post


Link to post
Rildonaldo skrev (15 minutter siden):

Opex var bare en av mange faktorer du fikk servert.

Noen som kan følge med er ikke det samme som kvalifisert personell for drift og service av turbiner og elektrolyse, dessuten er drift og service offshore og onshore som påpekt to forskjellige sider av samme sak.

Dessuten bruker du som jeg har dokumtert for lav CAPEX, spesielt for elektrolyse. Men Shell, Sintef og DNV-GL tar vel feil i sine analyser.

Selve metanolsyntesen har du ikke fremlagt tall for.

Var du tenkte å blande co2 og hydrogen som saft og vann?

 

 

Tjeldbergodden produserer 900 000 tonn metanol, og investeringskostnadene var 4 mrd.

CAPEX for metanolfabrikken er under 50 øre/l

OPEX for metanolfabrikken har jeg ikke funnet tall for.

Share this post


Link to post
aanundo skrev (5 minutter siden):
RJohannesen skrev (22 minutter siden):

Tenker du da å bruke metanol rett i dagens bensin og dieselbiler,  eller vil du lage egne metanolbiler? Dette er jo ganske viktig for realismen i regnestykkene dine.

Audi lager noe de kaller e-diesel, som etter det jeg forstår ligner mye på metanol.

MAN lager dieselmotorer for metanol i skip, så slik jeg forstår det så er det ikke teknologien som er problemet, men å produsere metanol som kan konkurrere med diesel og bensin på pris/kWh

Det er et problem at metanol har bare halve energitettheten til diesel, så volum og vekt for brenstofftankene er et minus.

Dersom myndighetene fortsetter med el-sertifikatene vil metanol bli billigere enn bensin og diesel, og dobbelt tankvolum er kanskje ikke det store problemet det heller. 

Men tenker du å bruke metanolen din direkte i dagens bensinbiler og dieselbiler?

Eller skal du lage nye metanolbiler?

Eller vil du heller lage audis e-diesel?

Dette kommer ikke klart frem i argumentasjonen din.

Share this post


Link to post

På Tjeldbergodden lager de Metanol av renset naturgass ved dampspalting og destillering. Den nødvendige temperaturen for syntesegassen på 1000 grader oppnår de ved å brenne naturgass, og restenergien fra dette bruker de til å lage strøm til luftgassfabrikken som produserer oksygen, argon og nitrogen.

Du kan ikke ta dette til inntekt for det systemet du forsøker å beskrive med metanol av hydrogen og CO2.

Argument avvist. CAPEX for elektrolyse har du fått grundig dokumentert.

Edited by Rildonaldo

Share this post


Link to post
aanundo skrev (56 minutter siden):

Audi lager noe de kaller e-diesel, som etter det jeg forstår ligner mye på metanol.

MAN lager dieselmotorer for metanol i skip, så slik jeg forstår det så er det ikke teknologien som er problemet, men å produsere metanol som kan konkurrere med diesel og bensin på pris/kWh

Det er et problem at metanol har bare halve energitettheten til diesel, så volum og vekt for brenstofftankene er et minus.

Dersom myndighetene fortsetter med el-sertifikatene vil metanol bli billigere enn bensin og diesel, og dobbelt tankvolum er kanskje ikke det store problemet det heller. 

Problemet med e-diesel er at det er så energikrevende å lage at man får mye mer igjen ved å bruke elektrisiteten direkte på en elbil. Bare 18 prosent av forbrukt energi blir igjen til å skyve «e-bilen» fremover. E-diesel gir 1km av samme energimengde som en ren el-bil kjører 6 km på.

Dessuten slipper mann all den fangede co2-en, fanget fra fabrikker, tilbake i atmosfæren. Skal man ta co2 fra lufta blir regneskapet mye mye dårligere. Å hente CO2 fra luft med 0,4 prosent CO2-innhold koster omkring 100 ganger mer enn å hente den fra industrirøyk med ca 10 prosent CO2 (bellona)

Edit: Nå forstår jeg hvor du har 80% reduksjon i co2 utslipp fra, det er "sales talk" fra Audi, avvist av EU-parlamentet 🙂

 

SmartSelect_20191223-222927_Chrome.jpg

Edited by Rildonaldo
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...