Gå til innhold

Selge fond og avslutte BSU for å betale ned på boliglån


Anbefalte innlegg

I dag:

Ca. 112k på BSU til 3,3% rente(utbetales månedlig) Er over 34.

Ca. 88k på ASK, 10k er fortjeneste. Kan ta ut 78K uten å betale skatt.

485k i boliglån. 8års løpetid. Ca. 6k betales hver måned. 2,75% rente eff.

 

Vurderer å Betale ned 200k på boliglånet over nyttår ved å selge fond og overføre BSU.

Jeg vil da ha 280k i boliglån og betale kun 3550kr/mnd. med samme løpetid på lånet.

Jeg kan da øke fondsparingen fra 4k til 6k+ pr måned. evt. fortsette å spare 4k/mnd og heller ha boliglånet på 4-5år for så å øke fondsparingen i 2024-2025. 

2040 er målet med fondsparingen. Det året jeg blir 62. 

 

Noen tanker om hva som er bra eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville ikke avsluttet BSU så lenge renten der er høyere enn på lånet. 

Videre så er 3,3 % i en helt sikker posisjon mye bedre en markedet ellers.  (Renten som store finansielle investorer f.eks pensjonskasser er fornøyd med på like sikre investeringer er 1,3 % (norsk statsobligasjon med 3 år til forfall))

Kan kanskje vurderes hvis du kun har 100 000 igjen på lånet og det gjør at du slipper månedlige gebyrer. (altså høy effektiv rente, som det som regel er siste året man har ett lån) 

 

På en måte er det bra å diversifisere boliginvesteringen sin med å også ha en del av verdien i aksjer, og ikke alt i boligen, men jeg er redd for at i en krisesituasjon/Stygt markedsfall, så vil både børs og bolig falle samtidig . Så jeg ville ikke selv invester mye penger i aksjer mens jeg har mye i lån. (Det hjelper lite at investeringer i eiendom og aksjer ser diversifsert ut når markedet går godt, det er hva som skjer hvis noe ille skjer som burde avgjør hvor mye du er villig til å låne for å investere) 

Men 100 000 i aksjer er jo ikke en veldig stor risiko, og når du ikke har mer boliglån en det du har så burde det gå helt fint å beholde også den posisjonen.  (og du kunne nok fint lånt opp 500 000 til for å kjøpe indeksfond, og jeg ville fremdeles sagt det kan være fornuftig) 

100 000 i aksjer har også den fordelen at det er penger som du kan få på 2 dager, uten at du trenger å spørre noen om lån eller lignende får å få de ut. hvis du bruker dem på å betale ned boliglånet må du søke for å få tilbake likviditeten. 

Selv har jeg ikke buffer konto som man stadig vekk blir anbefalt å ha, men jeg har en liten sum stående i DNB global index, også selger jeg litt av det hvis jeg trenger penger. 

 Så kort fortalt så ville jeg ikke endret noe hvis jeg var deg. 

og jeg mener at det har lite å si om du sparer i aksjer eller sparer ved å nedbetale boliglånet fortere. Aksjene har sannsynligvis best avkastning, mens lånet er sikrere 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Var en del å tenke på. Tanken på å bli gjeldfri så fort som mulig gjorde at jeg vurderer dette. Originale målet er gjeldri før jeg blir 50. Regner med at det skjer før siden bhg og sfo regningene trappes ned om 3-6 år. 6k/mnd går til bhg.

Har heller ikke bufferkonto, mest pga at jeg har alltid litt til overs og at jeg er håndtverker(skjer det noe kan jeg som regel fikse det selv og vi er ikke 100% avhengig av bil, itillegg har jeg en egen oppussingskonto som jeg sparer 1000kr/mnd på).

BSU går i pluss, ca. 20kr/mnd

ASK har vært opp og ned, men 10K på 13mnd. er greit. (KLP global index V)

Har kun 5k (snart 10K) i IPS, kun 340kr i pluss. Men har nå en sparavtale på 500kr/mnd etter Sbanken gjorde det mulig å velge egne fond. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bare husk, er du over 34 år blir BSU renta satt ned i de fleste banker :(

Er over 50 og nå var det slutt på de gode tider ...... 1% på BSU :(

Kunne tatt ut rentepengene men innskudd er sperret og jeg har ikke boliglån lenger.

Hadde jeg vist det hadde jeg brukt dem da jeg kjøpte huset for 5 år siden ..... men er heldigvis bare 30.000kr på BSU.

Som sagt grunne var også rente 3.5% at jeg ikke brukte BSU penger på huskjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...