Gå til innhold

Batteribruk og bakgrunnsoppdatering


Teria

Anbefalte innlegg

Hva vil det i praksis si å skru av bakgrunnsoppdateringer på telefonen? Slår du av oppdatering av appen eller får man ikke beskjed automatisk om noen prøver å kontakte deg i f.eks Messenger?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg synes mobilen min har fått dårligere batteritid etter siste oppdatering, selv om den skulle få bedre. Har en snart to år gammel iPhone 7. Den synker med +- 10% strøm i løpet av natta, og nå har jeg 28% batteri igjen etter å fulladet den i går kveld. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
brukernavn331 skrev (På 19.12.2019 den 23.55):

Appene vil ikke oppdatere seg i bakgrunnen. Dermed må du mest sannsynlig inn i hvert enkelt app og se etter nye varsler. Har altså ingenting med oppdateringer av selve appen sendt ut av utvikler.

Dette er ikke korrekt, alle varsler fra apper kommer selv om bakgrunnsoppdatering er avslått. Jeg har dette helt avslått og mottar alle varsler som normalt, enten noen ringer meg via Snapchat eller Messenger eller det er Gmail gir beskjed om ny e-post. 

Det aktivering av bakgrunnsoppdatering gjør er at apper får lov til å gjøre enkelte prosesser selv når du ikke aktivt kjører appen, dog noe begrenset da Apple er restriktive med hva som er lov å gjøre uten direkte påvirkning fra brukeren. Eksempel på hva slags handlinger bakgrunnsoppdatering kan utføre er opplasting av nye foto og video til Google Foto, oppdatering av filtre til adblockeren man bruker, sosiale medier- og nyhets-apper som refresher innholdet periodisk slik at de allerede er oppdatert med nytt innhold neste gang du åpner appene og lignende. Står mer om hvordan det fungerer hos Apple her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hedonism skrev (På 3.1.2020 den 23.04):

Dette er ikke korrekt, alle varsler fra apper kommer selv om bakgrunnsoppdatering er avslått. Jeg har dette helt avslått og mottar alle varsler som normalt, enten noen ringer meg via Snapchat eller Messenger eller det er Gmail gir beskjed om ny e-post. 

Det aktivering av bakgrunnsoppdatering gjør er at apper får lov til å gjøre enkelte prosesser selv når du ikke aktivt kjører appen, dog noe begrenset da Apple er restriktive med hva som er lov å gjøre uten direkte påvirkning fra brukeren. Eksempel på hva slags handlinger bakgrunnsoppdatering kan utføre er opplasting av nye foto og video til Google Foto, oppdatering av filtre til adblockeren man bruker, sosiale medier- og nyhets-apper som refresher innholdet periodisk slik at de allerede er oppdatert med nytt innhold neste gang du åpner appene og lignende. Står mer om hvordan det fungerer hos Apple her.

Vet du om dette i hovedsak gjelder Android også?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (På 5.1.2020 den 13.17):

Vet du om dette i hovedsak gjelder Android også?

Dette gjelder ikke i hovedsak hos Android, dessverre.

Android har fra og med Android 8 Oreo hatt API som støtter at man aktiverer begrenset bakgrunnsaktivitet hos app´er men det krever at apputviklerne faktisk tar API´et i bruk for at det skal fungere som tiltenkt. Jeg har eksempelvis aktivert dette på Snapchat på Samsung Folden min men appen lever likevel sitt eget liv og notifikasjoner kommer igjennom som de skal og appen virker å leve i bakgrunnen så lenge den ønsker etter jeg har sluttet å bruke den. Om jeg aktiverer begrenset bakgrunnsaktivitet hos Vipps, Digipost o.l. så får jeg ikke notifikasjoner i det hele tatt før valget er deaktivert så der virker det som om de stanses helt fra å jobbe i bakgrunnen inkludert varslingssystemet.

Så det er ganske tilfeldig om å begrense bakgrunnsaktiviteten til en app vil påvirke at den fortsatt gir notifikasjoner eller ikke og er noe som må testes, mens iOs har latt dette valget være helt uavhengig av varslingssystemet slik at notifikasjoner kommer igjennom uansett om apper får kjøre i bakgrunnen eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hedonism skrev (7 timer siden):

Så det er ganske tilfeldig om å begrense bakgrunnsaktiviteten til en app vil påvirke at den fortsatt gir notifikasjoner eller ikke og er noe som må testes, mens iOs har latt dette valget være helt uavhengig av varslingssystemet slik at notifikasjoner kommer igjennom uansett om apper får kjøre i bakgrunnen eller ikke.

Hjertelig takk for svar. 
Det mest irriterende er jo når alle disse innstillingene er endret og notifikasjoner fortsatt ikke virker eller kommer svært langsomt. Selv et esel til og fra Nord-Korea går raskere enn Snapchat på Samsung (min siste Samsung var et håpløst tilfelle). Får kanskje vurdere Apple neste gang, men enn så lenge er jeg veldig fornøyd med Huawei.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (29 minutter siden):

Hjertelig takk for svar. 
Det mest irriterende er jo når alle disse innstillingene er endret og notifikasjoner fortsatt ikke virker eller kommer svært langsomt. Selv et esel til og fra Nord-Korea går raskere enn Snapchat på Samsung (min siste Samsung var et håpløst tilfelle). Får kanskje vurdere Apple neste gang, men enn så lenge er jeg veldig fornøyd med Huawei.

Ja, varslingssystemet på Android kan være en kilde til mye frustrasjon. Jeg har kun erfaring med Samsung sine siste generasjoner grunnet at arbeidsgiver kun har godkjent dem for bruk mot jobbens interne applikasjoner og epost/kalender hvor det har vært ganske blandet hvor bra det har fungeret. Det kan for eksempel gå tre dager hvor jobbmailen varsler fint på Samsung Fold'en som vanlig så bare slutter notifikasjonene å komme dag fire og for å ordne det må jeg tvinge epost-appen til å avslutte og starte den på nytt eller i enkelte tilfeller restarte hele mobilen. Det virker også helt tilfeldig hva som velger å la være å varsle eller varsler med større forsinkelse. Det mest irriterende er å åpne en app og finne noe nytt der som skulle vært varslet for en stund siden. Snapchat har faktisk vært overraskende bra på å varsle innen rimelig tid på Fold'en mot at den totalt overkjører instillinger jeg velger om å begrense bakgrunnsbruk eller spare batteri. 

Hadde det ikke vært for at Samsung Fold er et såpass kult konsept å bruke så hadde jeg nok brukt iOs og iPhone 11 Pro Max'en hele tiden og ikke bare som backupmobil når jeg skal gjøre ting hvor det er viktig at mobilen tåler litt fukt og støv. Begge operativsystemene  har sine fordeler og svakheter, akkurat når det gjelder varslingssystemet så vil jeg si at iOs er overlegent Android i stabilitet og at du faktisk får de notifikasjonene du skal ha kjapt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...