Gå til innhold

Disse mobilkameraene er best i vintermørket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et generelt problem at folk villedes av slike artikler til å tro at telefonkameraer kan konkurrere mot skikkelige kamera. Folk lever gjerne også i den villfarelsen at telefonkameraer blir bedre, mens tradisjonelle kameraer ikke blir det. Eller at AI-basert støyreduksjon (evt simpel smoothing) ikke kan utføres med tradisjonelle kamera. Det er feil, det er faktisk valgbart i motsetning til i telefonene.

 

Man skal være obs på at fysisk størrelse er en utrolig viktig faktor til bildekvalitet i mørke scener som den i artikkelen. Produsentene vet det og har økt den fysiske størrelsen til kameramodulene kraftig. Jeg regnet kjapt ut at en Huawei P20 Pro og mitt nå 3 år gamle tradisjonelle kamera, begge utstyrt med lyssterke fastobjektiver, er 8 blendertrinn fra hverandre i ytelse i mørke omgivelser. Eller sagt på et par andre måter:

- Det jeg kan ta håndholdt på 1/8 sekund trenger man stativ og 30 sekunder for å klare med Huaweien.

- Støynivået jeg får på ISO 25600 er omtrent på nivå med det Huaweien får på ISO 100.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
25 minutes ago, Simen1 said:

Det er et generelt problem at folk villedes av slike artikler til å tro at telefonkameraer kan konkurrere mot skikkelige kamera. Folk lever gjerne også i den villfarelsen at telefonkameraer blir bedre, mens tradisjonelle kameraer ikke blir det. Eller at AI-basert støyreduksjon (evt simpel smoothing) ikke kan utføres med tradisjonelle kamera. Det er feil, det er faktisk valgbart i motsetning til i telefonene.

 

Man skal være obs på at fysisk størrelse er en utrolig viktig faktor til bildekvalitet i mørke scener som den i artikkelen. Produsentene vet det og har økt den fysiske størrelsen til kameramodulene kraftig. Jeg regnet kjapt ut at en Huawei P20 Pro og mitt nå 3 år gamle tradisjonelle kamera, begge utstyrt med lyssterke fastobjektiver, er 8 blendertrinn fra hverandre i ytelse i mørke omgivelser. Eller sagt på et par andre måter:

- Det jeg kan ta håndholdt på 1/8 sekund trenger man stativ og 30 sekunder for å klare med Huaweien.

- Støynivået jeg får på ISO 25600 er omtrent på nivå med det Huaweien får på ISO 100.

Hvilket Kamera støtter ML-støyfjerning foruten kanskje Olympus X? Og igjen, støyfjerning er ikke det samme som glatting. Det finnes støyfjernere som ikke gjør funksjonen glatter (konkret hvis T er støyfjerneren, og f ikke er glatt, vil ikke T(f) være det heller). 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det kameraet som er med i testen er jo kun APS-C

Her er en annen test av Google Pixel 4  vs Canon EOS-RP som er et fullformat kamera. Hopp rett til drøye 3 min i videoen

 

 

Tony Northrup har kommentert testen :

 

There are a handful of scenarios where real cameras produce appreciable better images than smartphones, and every year, some of those scenarios disappear. This year, it's low-light photography.

We've been doing similar real-world tests with the iPhone 11 Pro and Pixel 4 against our own cameras, and handheld, the smartphones win... But even on a tripod, the smartphones detect the tripod and greatly improve image quality. It's amazing.

What scenarios will smartphones win next year? Telephoto sports? Video background blur?

When will the camera manufacturers catch up? Maybe never.

____________________

 

Vil bare nevne at Google Pixel4 ikke engang er regnet som beste mobilkamera i low light. Nyeste Huawei Mate 30Pro 5G som ikke engang har kommet på markedet er 10 poeng bedre på Night sight  i følge DxO Mark.

 

Tipper på at mye av årsaken til at mobilen er så bra , er prosessorkraften som er i en annen verden vs dedikerte kameraer.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...