Gå til innhold

Kobling av filter og kondensatorer i tavle


AndersT2

Anbefalte innlegg

Liten utfordring jeg ikke har vært borti før.

Skal ha inn filter og kondensatorer i en tavle, for å hindre overvåking via strømnettet.

Har fått alt jeg trenger, utenom hvordan kondensatorene skal tilkobles.

Lærte jo på skolen at satt man kondensatorene feil vei så sier det pang. Har forespurt leverandøren, men han må sjekke videre og det tar litt tid den veien.

Selve filteret har påskrevet enkel kobling (la ved skjemaet som viser det interne oppbygningen der). På arket til kondensatoren så viser den også kun oppbygningen. På selve kondensatoren så vises det ikke noe som indikerer retningen. Det eneste som er åpenlyst er jordingen.

Utstyret er nokså stort, da det skal takle 100A, selv om kondensatorene var mindre enn jeg trodde. (12-15cm i lengde).

 

Noen som har vært borti det før?

Ikke så lett å google seg frem til dette heller.

Mulig rettningen på kondensatoren ikke har noe å si siden det er AC, og ikke DC. Men gidder ikke prøve før jeg vet.

 

Kondensatoren er en Schaffner FN7511-100-MB

Filterert er Schaffner FN-3120

Kondensator skjema.JPG

Filter.JPG

Kondensator.jpg

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du er klar over energimengdene det er snakk om her. En feilkobling og du risikerer å stå der med smelta metall langt inn i øyne og ansikt. En helt annen ting er at du ikke har lov å gjøre dette selv.

Men for å svare på ett av spørsmålene i det minste. AC-kondensatorer har ingen bestemt retning siden AC går begge veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Håper du er klar over energimengdene det er snakk om her. En feilkobling og du risikerer å stå der med smelta metall langt inn i øyne og ansikt. En helt annen ting er at du ikke har lov å gjøre dette selv.

Men for å svare på ett av spørsmålene i det minste. AC-kondensatorer har ingen bestemt retning siden AC går begge veier.

Fikk nettopp fra leverandøren at de ikke er retnings bestemt. Så da er det løst.

Og hvorfor kan jeg ikke gjøre det selv når jeg er elektriker og det er i arbeid for firmaet jeg jobber i, for en kunde?

Må være lov for de som har lov å gjøre slikt til å spørre når man skal gjøre noe man ikke har vært borti før, og leverandøren ikke kommer tilbake med hvordan. Eneste måten man lærer seg nye ting på er å spørre når man ikke finner infoen andre veier.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...