Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke nettverket


Anbefalte innlegg

hei.

Har akkurat fått meg router og har nå koblet slik at mine 2 pcer er på nett samtidig, jeg bruker windows XP Pro.

Det hadde jo vært kjekt om begge pcene fant hverandre slik at jeg kunne kopiere, dele osv.

Jeg får denne feilmeldingen når jeg går på "view workgroup computers" eller hva det nå heter:

"Workgroup is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions. The list of servers for this workgroup is currently available."

 

Hva er årsaken? er det innstillinger? eller kan det være nettverkskortet? er jo rart hvis det er nettverkskortet, jeg får jo gått på nett med det!?

jeg bruker forresten administrator på pcen min..

 

Hva kan jeg gjøre? forslag?

takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pinge ja,

men den ene pcen finner den andre, men den har ikke tilgang til å se innholdet.

Mens den andre bare finner seg selv hvis jeg skriver addressen rett inn, workgroup computer menyen får jeg ikke adgang til.. hmm

 

Har det ikke noe å si for router innstillingene hvis jeg endrer ip addresse da?

 

EDIT:

hmm, med den pcen som ikke finner workgroup greiene får jeg pinga den andre, men jeg får ikke pinga motsatt vei :\

De har en IP som passer også, alle siffrene er like unntatt de til slutt, skulle vel gå det?

Endret av g0b
Lenke til kommentar
Vil ikke komme til å fungere! Skaff deg en switdh! 200-300kr ;)

Halllo?

Selvsagt vil det fungere hvis det er en normal BB-router han har, problemet er antagelig oppsettet av maskinene og ikke HW.

I og med du gir slike råd kan du jo fortelle meg hva som er forskjellen på en switch som er innebyggd og en eksern når det kommer til slike problemer?

Lenke til kommentar
ip addressene er 192.168.2.49 og 192.168.2.4
Prøv å bytt 2tallene til 1tall istedenfor

Ett forslag som kan virke dersom routeren er satt opp til å ha adressen 192.168.1.1 som kan være vanlig.

 

Ellers er det normalt å si til pc 'ene at de skal motta ip adresse automatisk da routeren normalt vil tildele disse adresser.

 

Edit: Hvis du setter opp pc'ene til å motta adresser automatisk, bør du sette på routeren først og så starte pc'ene etterpå.

Endret av Peace_too
Lenke til kommentar

hmm, med den pcen som ikke finner workgroup greiene får jeg pinga den andre, men jeg får ikke pinga motsatt vei :\

De har en IP som passer også, alle siffrene er like unntatt de til slutt, skulle vel gå det?

Skru av alt av brannvegger på PC-ene, husk også på XP sin egen BV.

takker,

skrudde av xp brannmuren, nå funker alt som det skal :D

Lenke til kommentar

Tipper xp's innebygde firewall er skrudd på på en eller flere av maskinene. (En firewall som tilater smb (windows deling) er ikke mye firewall.) Siden du har router som sansynligvis har innebygget firewall er det bare å slå av xp firewallen.

 

Så må du også huske på lage brukernavn som skal ha tilgang på det du deler, og selvsagt krysse på at de skal ha tilgang. Første sjekk for at deling faktisk er på er å prøve å komme inn på delete resursser på localhost. Sett deg på en av maskinene som (du tror) deler filer. Finn ut hvilken ip adresse den har. Gå i explorer og skriv "\\[ipadresse]" (f.x. "\\192.168.1.2").

Du finner maskinens ip adresse ved start->run->"cmd" [OK] -> "ipconfig"[enter]

 

Om ingen av maskinene har tatt oppgaven med å kjøre wins server må du bruke ip adresser for adresering (hostname vil være ustabilt).

Hvilken workgroup maskinene står i spiller ingen rolle.

 

Prøv dette først, og post resultatene, så er kan jeg hjelpe videre i morra. Gidder ikke skrive 15 hvis-avsnitt nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...