Gå til innhold

Bruker svinghjul til å halvere ladetiden for elbiler


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (På 20.11.2019 den 20.45):

Et vanlig batteri må være 15 ganger bedre (250 kg batteri kan lagre ca 45 kWh, mot 3 kWh for snurra)! Leste først kapasiteten som 3 MWh (ikke 3 kWh) og tenkte at her var de inne på noe!

Det er vel totalt irrelevant om batteriet i den stasjonære ladestasjonen veier 1 eller 1000 kg. Svinghjul kan sikkert være en god ide for å booste hurtigladerstasjoner med litt ekstra toppeffekt uten at man trenger å hente veldig høy effekt fra kraftnettet. F.eks kan det være en god idé på høyeffekt-hurtigladere som bare trenger toppeffekt 1-2 timer i døgnet (fordelt på mange ladesessjoner). Siden ladestasjoner med veldig mange ladepunkter ofte lastutjevner "seg selv" med samtidighet tenker jeg svinghjul passer på hurtigladere med få ladeuttak. F.eks en enslig Ionity-lader langs E6 i Namskogan.

Ellers så kan vel også svinghjul sees på som en konkurrent til kondensatorer for å ta unna mange kortvarige topplaster. F.eks som alternativ til batterier i store nødstrømsaggregater (som gjerne bruker et minutt på å starte opp) og til frekvensstyring i kraftnettet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...