Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diabetikerutstyr til utlending i Norge


Deadringer

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. 
 

Kjæresten min(Amerikaner) planlegger å fly over til Norge rundt juletider for å bo hos meg i et par-tre måneder, men hun har diabetes 1 og trenger derfor utstyr for å hamle opp med faenskapen. Er det noen her inne som vet hva det vil si for henne i Norge? Hun bruker insulinpumpe(t slim x2) og glukosemonitor(dexcom g6) som begge har deler som må byttes ut jevnlig(ut ifra hva jeg kan forstå), men jeg er ikke i stand til å finne noe informasjon om dette på nettet. Om hun kun skulle bli i et par uker ville hun kunne ta med det hun trenger fra statene, men pga lengden på oppholde vil ikke forsikringen hennes dekke mengden hun trenger og om hun må betale for alt selv vil det koste mangfoldige tusner av kroner. Jeg har sendt en mail til diabetikerforbundet, men har ikke fått noe respons enda. Om noen her inne har erfaringer med tilsvarende ville tips og råd vært veldig innafor!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har selv diabetes 1 og når jeg reiser MÅ jeg alltid ha med meg det jeg trenger for oppholdet.  Du kan selvsagt få kjøpt som du sier utstyr i det landet du er i, men ja dyrt!
jeg kan ikke helt skjønne hvorfor hun ikke skulle kunne ta med seg utstyr for 2-3 mnd??

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, tvv said:

Hei!

Har selv diabetes 1 og når jeg reiser MÅ jeg alltid ha med meg det jeg trenger for oppholdet.  Du kan selvsagt få kjøpt som du sier utstyr i det landet du er i, men ja dyrt!
jeg kan ikke helt skjønne hvorfor hun ikke skulle kunne ta med seg utstyr for 2-3 mnd??

 

Hun kan få det med seg, men om hun tar ut en større mengde utstyr innenfor en periode enn hva forsikringen hennes tilsier hun trenger må hun betale det selv, og prisene på slikt i Statene er hårreisende høye. 

Lenke til kommentar

Høres jo unektelig ut som en merkelig ordning, det må jo være flere enn henne som reiser med slike sykdommer i USA.
Må vel gå an å dokumentere ovenfor forsikringsselskapet at hun skal være borte i en lang periode for eksempel med flybilletter??
Regner med du ikke mener at det er norske skattebetalere som skal betale for utstyret hun trenger.  Har hun med seg resepter kan hun nok sikkert få kjøpt det hun trenger på apotek i Norge, men selvsagt da uten noen form for dekning fra norske myndigheter - og ja da blir det dyrt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For det er ikke sånn at hun må betale selv for det hun tar med seg men får det refundert når hun kommer tilbake og fratrekk for nye medisiner hun da kjøper? Tror det fungerer slik i flere land, bla. Spania (er ikke helt sikker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...