Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Liten forskjell med og uten linser


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Jeg har fått påvist skjeve hornhinner. På linsepakka står det-1.25 og -1.75, pluss gradene skjevheten ligger på.  Jeg må si jeg er skuffet over den minimale forskjellen jeg opplever med linsene på. Jeg kan lese skrift på litt lenger avstand, men det er det. Noen gjenstander langt unna, er litt skarpere, men merker ikke store forskjellen. 

 

Hva tenker dere om skjevheten, og er det ok å droppe linser/briller?



Anonymous poster hash: 34e40...77f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke det at du har byttet om på H og V ?

 

Verdiene du nevner burde være ganske signifikante for skarpere syn. 

 

Har du sammenlignet med briller ? 

Hvordan var det når du testet korrigert syn ut hos optiker før du fikk brillene ?

Nei, ikke bytet om på H og V. 

 

Ja, de skal jo være det, så er skuffet. 

 

Nei, ikke sammenlignet med briller. Er mye enklere å sammenlignet synet med og uten briller, for det kan man gjøre når som helst. Skal i følge optiker ikke være forskjell på hvordan jeg ser med briller kontra linser. Eneste gangen jeg har testet briller var under synstesten. 

 

Jeg har ikke følt at jeg har hatt noe særlig problemer med synet, eneste var at jeg la merke til at jeg måtte litt nærmere noen skilt for å lese de, enn andre, men det var ikke store forskjellen. Har nok myst litt, uten å ha lagt merke til det, optikern nevnte nemlig det under synstesten. 

 

Prøvde uten linser i dag i butikken. Merket at øynene ble veldig slitne. Hadde dog ikke det problemet før jeg startet med å bruke linser. Så tydelig ta linsene gjør noe godt for synet. 

 

Anonymous poster hash: 34fa1...7c7

Lenke til kommentar

Hvilke linser bruker du?

 

Jeg har 1,75 og når jeg fikk linser var det helt utrolig forskjell. Ble rett og slett svimmel de første timene når jeg gikk inn i en butikk fordi alt var så skarpt. Hvis du ikke ser noe særlig forskjell så må det være noe feil med linsene eller at du har fått påvist feil styrke. 

Lenke til kommentar

Hvilke linser bruker du?

 

Jeg har 1,75 og når jeg fikk linser var det helt utrolig forskjell. Ble rett og slett svimmel de første timene når jeg gikk inn i en butikk fordi alt var så skarpt. Hvis du ikke ser noe særlig forskjell så må det være noe feil med linsene eller at du har fått påvist feil styrke. 

Du har -1,75 i skjevhet?

 

Ja, veldig merkelig hvor lite forskjell jeg merker. Jeg merker forskjell uten med at jeg får vondt i hodet og blir sliten i øynene, men dette problemet hadde jeg ikke før jeg startet med linser. 

 

Anonymous poster hash: 34fa1...7c7

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor du skriver som anonym bruker men.

 

Jeg husker ikke hva jeg har i skjevhet, men har prøvd både spesiallinse og vanlig, og funnet ut at skjevheten ikke er så stor at det går fint med vanlige linser.

 

Kan du ta bilde av linsepakken og tallene?

 

Ser du uklart må de sentreres. Kan godt være du må prøve annen merke. Og det kan godt være du klarer deg fint med vanlige linser.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor du skriver som anonym bruker men.

 

Jeg husker ikke hva jeg har i skjevhet, men har prøvd både spesiallinse og vanlig, og funnet ut at skjevheten ikke er så stor at det går fint med vanlige linser.

 

Kan du ta bilde av linsepakken og tallene?

 

Ser du uklart må de sentreres. Kan godt være du må prøve annen merke. Og det kan godt være du klarer deg fint med vanlige linser.

Spurte om skjevheten fordi det er veldig stor forskjell på om du har -1.75 i styrke i forhold til nærsynthet kontra -1.75 styrke i skjevhet. 

Med skjeve hornhinner kan synsbilde være skarpt, men tekst langt unna for eks kan være uklart som andre med godt syn kan lese uten problemer. Hvis du er så nærsynt at du må ha -1.75 i styrke, så er det ikke rart det er veldig stor forskjell med og uten linser. :) 

 

Vært hos optiker på kontroll. Jeg har fått riktig styrke osv. Jeg leser det jeg skal på avstand med linser på, men kan ikke lese små bokstaver på avstand uten linser. Dette er eneste problemet jeg har, ellers ser jeg ganske greit uten linser. Nå får jeg vondt i hodet av å ikke bruke linser, så blir nok til at jeg bruker det fremover. Noen bokstaver klarer jeg å lese uten linser, men da myser jeg veldig.

 

Takk for tips med å prøve annet merke! det kan det hende jeg kommer til å gjøre! :) Kan være det er mer revolusjonerende ;) 

Takk for hjelpen! 

 

Anonymous poster hash: 34fa1...7c7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...