Gå til innhold

Lydbok nedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Det er per dags dato lovelig å laste ned musikk i Norge, så lenge du ikke deler (rett meg om jeg tar feil..)

 

2. Lydbøker er akkurat like beskyttet av opphavsrettighetslovgivning som alt annet materiale som gis ut på cd.

 

3. Ergo kan du i teorien laste det ned, lovligheten kan diskuteres.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Det er kanskje litt på kanten "stryder"? Innbiller meg at HW har rettningslinjer mot slik informasjon??

 

Og ja, HalTan har rett.

Så jeg kan laste de ned?

Jeg kommer ikke til å svare på det..

 

Du er selv ansvarlig for hva du gjør. Anbefaler deg uansett å støtte de som gir det ut/forfatteren ved å KJØPE de aktuelle prduktene.

Bahh... gidder ikke kjøpe det, kan jo låne på bibloteket. Grunnen til jeg vil DL er at det ofte er lange vente tider på bibloteket. De vil jo ikke tjene noe mindre om jeg laster det ned siden jeg ikke hadde kjøpt det uannsett, jeg hadde lånt de.

 

 

Om å DL lydbøker er like "lovelig" som å DL musikk, så vil jeg laste det ned. Er det mer ulovlig en å laste musikk vil jeg ikke laste det. Så mit sp. er om det er like "lovelig" som musikk. Kan vel ikke være ulovlig å svare på det.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som skriver bøker, tar bilder, illustrerer og gir stemme til lydbøker. Det er kjempedårlig betalt, finnes ikke timebetaling der. Ofte jobber du kvelder og netter utenom annen jobb fordi du synes det du holder på med er viktig og får betalt to ganger i året. Åndsverkloven er faktisk der for å beskytte disse folkene. Ved å tyvkopiere verkene deres, i dette tilfellet en lydbok, tvinger du dem stå enda mer bak disken på 7/11 for å få råd til husleie heller enn å lage ny lydbok.

Lenke til kommentar
Ja...

 

Støtt forfatterene, eller musikkfremføreren. På Itunes koster det 99 cent for en standard låt, det kan vi alle ta oss råd til.

Støtter jeg forfatterne når jeg låner boka deres på bibloteket, hvis jeg ikke gjør det så er jo biblotekende like usympatiske som kazza og den slaks.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Da leser du en bok En gang, og den boken har staten ( inorge, ihvertfall) betalt for. Itillegg får forfattere i Norge ekstra statlig støtte. Men det blir noe tullette om du skal lese en bok ti ganger, da bør du kjøpe den selv. Samme med dowloadmusikk, skal du høre den en gang kan kanskje Kazaa være OK, men skal du høre den ti, så kjøp den fra Itunes.

Lenke til kommentar

hvorfor det?

 

så noen styrt rike artister som tjener mange titalls millioner fra før skal tjener litt ekstra som de likevell kaster bort på piss

mens de griner over tapte penger men holder fast på at de lager musikk for musikkens skyld og ikke pengene ..

 

Se south Park episoden "Christian Rock Hard" så ser du hvor totalt ubrukelig det er å syte over tapte penger pga nedlasting ..

når det gjelder Filmer så skjønner jeg det .. det koster mye å lage en film ..

men der er også skuespillerene overbetalte ..

hvem idiot fikk Jennifer lopez til å tro hu var vert å bruke 10 millioner dollar på?

 

(bare Kevin Smith er kul nok til å tvinge de til å ta mye mindre enn vanlig :p)

Endret av Kebab GUD
Lenke til kommentar

Normalt salg for en skjønnlitterær bok i Norge er 1000-1500 eks. Av det kjøper bibliotekene normalt inn ca 500 eks. Uten bibliotekene ville vi ikke ha hatt særlig av litteratur her på berget. Stor etterspørsel og lange køer for utlån vil i enkelte tilfeller få bibliotekene til å kjøpe inn flere bøker. Høyt utlån vil også gi forfatteren prestisje, som kan omsettes i stipend og priser. Mange forfattere lever av stipend og priser (offentlige og private) da det som tidligere nevnt gir lite cash i pungen å skrive bøker.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg har dårlig samvittighet. Kjenner få personer som kjøper flere skiver og bøker enn meg. Jeg har ikke dårlig samvittighet om jeg laster ned nyeste metalliva plata, eller noe annet kommersielt. Der går mesteparten av spenna til plateselskapet. Men artister som har eget plateselskap eller som er på ett indieselskap så kjper jeg skivene og kunne aldri i livet tenkt meg å lasta ned skiva.

 

Lydbøker har jeg aldri brukt og jeg har ikke akkurat planer om å laste ned en PDF av ei ok :p

Lenke til kommentar

Jeg ser spredning av rettighetsbeskyttet materiale gjennom f.eks P2P som en trussel mot Internett, eller kanskje heller som en voksesykdom. En ting er å ta fra de som virkelig tjener plenty gryn, som Metallica og Jenifer Lopez, men for hver av dem er det tusen forfattere, fotografer, tegnere og forskere som ser mye av inntektsgrunnlaget sitt gå i dass fordi folk kopierer og sprer det de har laget uten å gi dem noe for det. Derfor får vi CD-plater som ikke kan spilles av på PC og forskningsinstitusjoner som stenger databasene sine for fri tilgang fra www. Dum utvikling, som vi selv har vært med på å skape... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...