Gå til innhold

tapt egenkapital styretiltak


Anbefalte innlegg

Resultatregnskap for august viser 2895kr i minus.

Vi har tapt egenkapitalen og regnskapsfører sier at vi må lage en plan i henhold til loven om å øke salget.

 

Hvor viktig er det å kalle inn til et styremøte når det bare er meg og min bror som driver firmaet? Eventuell gjeld er jo til oss selv. Så vi har kun gjeld til oss selv.

 

Er det ikke også slik at styret kan arbeide med tiltak og vurdere om det er nødvendig å ta det opp med generalforsamling? generalforsamling vil jo i dette tilfelle være meg og min bror også da det er vi som eier selskapet 50/50.

 

Burde vi arrangere et styremøte og ha papirer på at vi har laget en plan for forbedring? Må vi ha styremøte og generalforsamling med oss to og må papirene sendes inn til altinn? I praksis har vi jo daglig kontakt og har arbeidet mye med tiltak. Salget har økt etter august men vi har ikke gjort det på papiret i form av beviselig styrearbeid.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resultatregnskap for august viser 2895kr i minus.

Vi har tapt egenkapitalen og regnskapsfører sier at vi må lage en plan i henhold til loven om å øke salget.

 

Hvor viktig er det å kalle inn til et styremøte når det bare er meg og min bror som driver firmaet? Eventuell gjeld er jo til oss selv. Så vi har kun gjeld til oss selv.

 

Er det ikke også slik at styret kan arbeide med tiltak og vurdere om det er nødvendig å ta det opp med generalforsamling? generalforsamling vil jo i dette tilfelle være meg og min bror også da det er vi som eier selskapet 50/50.

 

Burde vi arrangere et styremøte og ha papirer på at vi har laget en plan for forbedring? Må vi ha styremøte og generalforsamling med oss to og må papirene sendes inn til altinn? I praksis har vi jo daglig kontakt og har arbeidet mye med tiltak. Salget har økt etter august men vi har ikke gjort det på papiret i form av beviselig styrearbeid.

 

 

 

Det regnskapsfører sikter til er aksjelovens bestemmelse om at "Selskapet skal til enhver tid ha en egenkapital og en likviditet som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet."

 

Dersom selskapet kun har gjeld til eierne kan dere utarbeide en låneavtale som sier at dette lånet ikke skal tilbakebetales før selskapet har forsvarlig egenkapital og likviditet. Da kan dette lånet ses på som en form for egenkapital i forhold til vurderingen om selskapet har forsvarlig egenkapital.

 

Styremøter og generalforsamlinger bør dere formalisere selv om dere bare er to eiere/styremedlemmer. Dette vil være deres dokumentasjon på at dere har overholdt aksjelovens bestemmelser knyttet til dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dere skattegjeld? Er dere momspliktige? Kjøper dere varer eller tjenester mot faktura?

0% skattegjeld :) ja har faktura fra leverandører. Vi kjøper jo for å levere oppdrag men det er oppdragene som gjør at vi tjener. Og så er det de faste utgiftene på regnskapsprogram, regnskapsfører, domenenavn osv, shopify..så ja vi har jo utgifter fast hver mnd :s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...