Gå til innhold

Ny pc for video og bilde redigering


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er sikkert 10år plus siden jeg kjøpte eller bygget meg en pc så den jeg har nå begynner å bli noe gammel og treg ?

 

Jeg trenger en ny pc for video redigering bruker Sony vegas pro og bilderedigering i lightroom.

 

Ettersom jeg ikke har fulgt med litt engang på hva som fungerer å ikke håper jeg noen kloke hoder her kan hjelpe meg med en handleliste.

Nå har jeg null peiling på hvilken sum som må til men ca 10.000 duger vel til videoredigering? Gjerne billigere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til ca 10000-11000:

Kabinett: Fractal Design Define C
Hovedkort: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC (NB: bios må oppdateres for å støtte Ryzen 3000)

Prosessor: AMD Ryzen 5 3600*
Skjermkort: 
Gigabyte GeForce GTX 1660 OC HDMI 3xDP 6GB
Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x16GB (CMK32GX4M2B3000C15)
SSD: Intel 660p Series M.2 2280 SSD 1TB
Strømforsyning: EVGA GQ 650W

 

Windows lisens kommer i tillegg.

Eventuelt et rimeligere skjermkort om softwaren ikke bruker skjermkortet, f.eks:

Asus GeForce GT 1030 Silent LP HDMI 2GB

Forslag til rimeligere hovedkort: MSI B450 Gaming Plus Max, MSI B450 Tomahawk Max,

MSI B450M Mortar Max eller Asus ROG Strix B450-F Gaming.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, så nå er det AMD som er tingen igjen ?

Jeg skal prøve å lage en handleliste å se hvor jeg havner, men nå har jeg noen ideer ?

Svein M har satt opp en fin liste, og egentlig har jeg ingen innvendinger på hans gode forslag. Meeeen te kye jeg likevell kunne dele litt tanker, sånn tilfelle du er litt i tvil ts :)

 

I topsjiktet er det fremdeles nVidia og intel som rår, men helt klart at AMD gir mest bang for the buck på de rimeligere CPUene ? Men til redigering hevder jeg at man MÅ ha nVidia pga. CUDA cores, dersom du vurderte AMD skjermkort.

 

Skal man drive med bilde og videoredigering så er noe rimeligere skjermkort enn GTX 1650 ikke å anbefale. Å bruke GT 1030 i en rig for redigering er nei, nei. Mitt tips er fakisk gå litt opp i skjermkort, fra GTX 1660 til et GTX 1660 ti. Det er kun 500 mer, men til gjengjeld har den mye raskere minne, GDDR6, i tillegg til flere CUDA cores som er avgjørende om du skal redigere.

 

GT 1030 - 384 CUDA cores, GDDR5 m. båndvidde 32 GBps.

GTX 1660 - 1408 CUDA cores, GDDR6 m. båndvidde 192 GBps.

GTX 1660 ti - 1536 CUDA cores, GDDR6 m. båndvidde 288 GBps.

 

Så hvorfor er CUDA cores viktig? Fordi de fleste redigeringsprogrammer har støtte for CUDA kjerner til rendering, dette er egne cores i skjermkortet som er satt av til rendering. Det betyr at man kan få en vesentlig halvering i renderingstid med CUDA cores, og jo flere CUDA cores skjermkortet har, jo raskere går renderingen. Slik at man slipper å kastebort mye tid på venting, for rendering kan ta tid.

 

Båndvidde er viktig når du jobber med flere filer samtidig, og gjør at skjermkortet kan veksle fortere mellom filer. Så om du har mange filer åpne om gangen, et godt eksempel er om man jobber med spillteksturer eller bilder i raw format, og jobber med flere titalls bildefiler av gangen kan båndvidde ha mye å si for flyten.

 

Mitt poeng er, skal du ha PC til redigering er det siste du ønsker et skjermkort med lav båndvidde og få CUDA kjerner.

 

Til slutt, GT 1030 har kun 8-bit støtte, mens både 1660 og 1660 ti har 12-bit fargestøtte. Dette er vesentlig i bilderedigering, da 8-bit vil gi fæl colorbending. Som er nok et argument til hvorfor man ikke vil sette et billigkort inn i en redigerings PC.

post-387355-0-61786500-1570359135_thumb.png

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...