Gå til innhold

Nå har Microsoft OneDrive fått et personlig «hvelv» for de mest sensitive filene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fremdeles er MS pliktige til å gi fra seg dataene når amerikanske myndigheter vil ha dem.

Det er ikke fullt så enkelt som du fremstiller det her. 

For det første er det prøvd for retten i USA og der tapte amerikanske myndigheter på alle punkter. Dette var vel i 2016 og saken gjaldt narko. Ja, jeg er overbevist om at resultatet kunne blitt annerledes om det gjaldt forbindelse med terror.

https://www.reuters.com/article/us-microsoft-usa-warrant-idUSKCN0ZU1RJ

 

Microsoft har fortsatt en klausul som sier de kan bli tvunget til å utlevere kunders data. Men det er like viktig å ta med i beregningen at det ikke vil bli gjort etter forespørsel/krav fra myndighet, men kun etter rettslig begjæring. Jeg vil ikke være overrasket om det kan gå helt til høyesterett da, og da går det som regel lang tid.

 

Så trivielt skal det ikke være, og kravet må ha klare indisier for at retten skal godkjenne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke fullt så enkelt som du fremstiller det her.

For det første er det prøvd for retten i USA og der tapte amerikanske myndigheter på alle punkter. Dette var vel i 2016 og saken gjaldt narko. Ja, jeg er overbevist om at resultatet kunne blitt annerledes om det gjaldt forbindelse med terror.

https://www.reuters.com/article/us-microsoft-usa-warrant-idUSKCN0ZU1RJ

 

Microsoft har fortsatt en klausul som sier de kan bli tvunget til å utlevere kunders data. Men det er like viktig å ta med i beregningen at det ikke vil bli gjort etter forespørsel/krav fra myndighet, men kun etter rettslig begjæring. Jeg vil ikke være overrasket om det kan gå helt til høyesterett da, og da går det som regel lang tid.

 

Så trivielt skal det ikke være, og kravet må ha klare indisier for at retten skal godkjenne det.

Du er ikke oppdatert. Google Cloud Act og du vil se at når Amerikanske myndigheter sier hopp så må Microsoft hoppe. Det er ingen som lenger kan nekte å utlevere data amerikanske myndigheter sier de vil ha.

Lenke til kommentar

Du er ikke oppdatert. Google Cloud Act og du vil se at når Amerikanske myndigheter sier hopp så må Microsoft hoppe. Det er ingen som lenger kan nekte å utlevere data amerikanske myndigheter sier de vil ha.

Hva vet du om hva jeg er?

Er du amerikansk statsborger? Driver du lagringstjenester hvor amerikanske statsborgere har sine opplysninger?

 

Gi gjerne eksempel på rettslige kjennelser om utlevering basert på cloud act før du hopper til konklusjonen.

 

Vi forholder oss til forordningen inntil noe praksis viser andre krav. Dommedagsprofetiene får vi ta etter hvert. Og ingenting vil lenger overraske meg når det gjelder amerikanske myndigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vet du om hva jeg er?

Er du amerikansk statsborger? Driver du lagringstjenester hvor amerikanske statsborgere har sine opplysninger?

 

Gi gjerne eksempel på rettslige kjennelser om utlevering basert på cloud act før du hopper til konklusjonen.

 

Vi forholder oss til forordningen inntil noe praksis viser andre krav. Dommedagsprofetiene får vi ta etter hvert. Og ingenting vil lenger overraske meg når det gjelder amerikanske myndigheter.

Cloud Act kom etter dommen du henviser til. Cloud ACT er skreddersydd for å unngå de utfall dommen du viser til ga. Så Google Cloud ACT og bli oppdatert.

Lenke til kommentar

Dette er ikke hva jeg tror, dette er hva som finnes av faktiske og implementerte lover.

Slike diskusjoner dukker ofte opp. Selv om en lov vedtas i ett land, trenger man ikke helt dra frem dommedagsprofetiene. Lover er sjelden 1+1=2. Det er en grunn til at man har rettsvesenet. Så langt har Microsoft og alle andre store skyleverandører nektet å utlevere, da grunnlaget er funnet for tynt og andre lover beskytter de registrerte.

 

Du kan heller vise til rettspraksis fremfor skremselspropaganda, det har vi norsk tabloid presse til. Slik usa holder på er det antakelig ikke lenge til du får gode nok eksempler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...