Gå til innhold

Spørsmål rundt miniDSP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har miniDSP, eller har erfaring med dem?

Vurderer å kjøpe miniDPS HD + måle mic for å korrigere en del akustikkproblemer i stuen.

Litt usikker på hvordan DACen i den er? Om den er "god nok", bruker den interne i Hegel H160 i dag.

https://www.avshop.no/product/minidsp-dsp-kit-2x4hd-ekstern/

 

Jeg har en miniDSP 4x10HD, som jeg brukte som aktivt delefilter på mine Klipsch CF-3. Dette fungerte glimrende og var lett å sette opp. Kalibrering og rette opp frekvensgang var en god del mer jobbing, men fikk til det også etter hvert. Den største ulempen jeg hadde med 4x10HD, var at den tilførte en del sus ifra høyttalerne, da de hadde en følsomhet på 100 dB/W (en mindre følsom høyttaler vil redusere nivået på sus tilsvarende). Etter en tid fikk jeg nye høyttalere, Klipsch RP280F og siden jeg ikke brydde meg om å ta ut delefilteret på disse, og at jeg skulle ha dem bare midlertidig, så ble 4x10HD bare brukt til frekvenskorrigering. Den gang syntes jeg det låt bedre, eller i hvertfall anderledes, men så tok lynet knerten på strømforsyningen og jeg koblet 4x10HD bort fra signalkjeden og jeg syntes det faktisk låt bedre uten korrigering. Det var med en helt vanlig maseprodusert strømforsyning, men jeg har aldri forsøkt å få tak i noen, da behovet for den ble borte. Min står på "lageret" og kan kanskje være interessant? Trenger da en liten 12V strømforsyning.

 

Hvis du er bekymret for DAC'en, så har 4x10HD digital ut som du kan kjøre inn på H160, så slipper du konvertering frem og tilbake mange ganger.

Endret av Thunderhead
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en UMIK-1 og den kan absolutt anbefales som måle-mic. Den er kalibrert på fabrikk så du kan laste ned et par kurver i .txt via serie nr på websiden med frekvens og +/- dB verdier for frekvensen som igjen kan importeres i f.eks REW. Den gir et veldig høyoppløselig 24-bit støyfritt opptak med mye romlyd. Mikrofonen er USB-basert og kommer med en lang USB mini avtagbar kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...