Gå til innhold

All verdens land v2


Scarvo

Anbefalte innlegg

Her kunne jeg ramset opp en hel del fotballspillere som alle en eller gang har spilt for en norsk klubb. Men siden jeg ikke vet om fotballinteressen er til stede for andre i tråden så velger jeg noe annet.

Franklin Chang Diaz ble i 1986 den første Costa Ricaner(?) til å befinne seg i verdensrommet. Han ble født i landet i 1950 men ble amerikansk statsborger i 1977.

800px-Changdiaz.jpg

Neste: Funfacts om Costa Rica.

Endret av Mr supergomp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny side og nye regeloppdateringer.

- Grunnleggende fakta om det respektive landet.
- Landets hovedstad.
- Landets flagg.
- Landets nasjonalsang.
- En eller flere kjente personer fra landet.
- Funfacts om landet som ikke alle vet.
- En tilfeldig video filmet innenfor landets grenser.
- Et landslag i en hvilken som helst sport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem har ikke hørt om Cuba? Karibiens største øy er i dag kjent for sin kulturelle hovedstad, sine sigarer og en lang historie med en noenlunde sprø diktator. Cuba, med sine cirka to millioner innbyggere har spansk som offisielt språk, har nasjonaldag 1 januar og bruker cubansk peso som myntenhet.

cuba-map.jpg

Neste: Cubas hovedstad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her føles det obligatorisk å velge mannen som satte Cuba på kartet. Noen elsker han og noen hater han. Fidel Castro vil aldri gå i glemmebøkene. Castro tok over rollen som Cubas statsminister etter den cubanske revolusjonen i 1959, og det var en rolle han hadde helt frem til 1976. Samme år blir han landets president fram til 2008, hvor diktatoren annonserte at han ikke ville foreta gjenvalg. Under hans nesten femti år ved makten bygget Fidel Castro ut både gratis helsetjenester og utdanningssystem. Samtidig som dette foregikk ble han også sterkt kritisert for brudd på menneskerettighetsloven.

Fidel Castro døde i november 2016, 90 år gammel.

Fidel_Castro5_cropped.JPG

Neste: Funfacts om Cuba

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utrolig mange funfacts om Cuba som virkelig må sies å være et annerledesland om det finnes noe slikt. Internet er noe vi alle tar for gitt, men på Cuba er det faktisk kun leger, akademikere, ingeniører eller offentlige tjenestemenn som har lov å bruke Internet PÅ JOBBEN. Det er ikke mulig å ha nett-tilgang i sitt eget hjem.

Neste: en tilfeldig YouTube-video fra Cuba

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Baseball er en populær sport og fritidsaktivitet på Cuba. I denne snutten ser man unger gjøre det unger skal, nemlig leke og være i aktivitet utendørs.

Legg forresten merke til en liten detalj på drakten til gutten i rosa skjorte rundt 37 sekunder. Moro for oss nordmenn :)

Neste: Et cubansk landslag.

Endret av Mr supergomp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Danmark

Da var vi kommet til den fjerde bokstaven i alfabetet, og det er ingen ringere enn vårt kjære naboland som skal i ilden denne gangen.

De fleste oppegående nordmenn vet jo allerede masse om vårt danske broderfolk, men litt grunnleggende info kan jeg likegodt repetere. Danmark hadde per 2018 cirka 5,8 millioner innbyggere og består av en rekke med øyer, slik som fks Jylland, Sjælland, Fyn osv. Landet er kjent for sine røde pølser, lego, idylliske strender og for å være landet som nordmenn farter til for å handle billig alkohol og andre nødvendigheter.

map_of_denmark.jpg

Neste: Danmarks hovedstad (en strålende by å reise til forresten)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her opplever jeg litt av samme utfordring som med Canada. Hvilken danske skal jeg trekke frem i rampelyset? Dronning Margrethe? Kim Larsen? Nicklas Bendtner?

Jeg drar frem tennisspilleren Caroline Wozniacki. Hun er født i Odense av polske foreldre, og har lenge vært en av verdens aller beste tennisspillere.

jpSHARAPOVA2-articleLarge.jpg?quality=75

Neste: Funfacts om Danmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...