Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Michaelis-Menten-likningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som kjapt og enkelt kan fortelle meg hva som menes med Km og Vmax? Har prøvd å finne en definisjon på disse begrepene, men uten hell...

Er ikke ute etter en matematisk utredning, men heller den biokjemiske forståelsen bak.

På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo begynne med dette, og så eventuelt spørre videre om det er noe du ikke forstår.

This equation is called the Michaelis–Menten equation. Here, chart?cht=tx&chl=V_{max} represents the maximum rate achieved by the system(which happens at saturating substrate concentration). The value of the Michaelis constant chart?cht=tx&chl=K_{\mathrm {M}} is numerically equal to the substrate concentration at which the reaction rate is half of chart?cht=tx&chl=V_{max}.[1] Biochemical reactions involving a single substrate are often assumed to follow Michaelis–Menten kinetics, without regard to the model's underlying assumptions.

https://en.wikipedia.org/wiki/Michaelis–Menten_kinetics

Blir nok ikke jeg som svarer, men dog.

• Liker 1
Skrevet

Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at V er hastigheten på reaksjonen "S -> P" (fra substrat til produkt) ved en gitt substrat-konsentrasjon - altså hvor kjapt en spesifikk reaksjon går? Og at Vmax er den høyeste hastigheten når substrat-konsentrasjonen er så høy at mengden enzymer blir den begrensende faktoren?

Og hva med Km? Har skjønt at man finner Km ved å dele Vmax på 2, men hva betyr det egentlig - hva vil det egentlig si i en biokjemisk situasjon?

Skrevet

Og hva med Km? Har skjønt at man finner Km ved å dele Vmax på 2, men hva betyr det egentlig - hva vil det egentlig si i en biokjemisk situasjon?

Det sto vel at Ker numerisk lik konsentrasjonen av substrat der V = Vmax/2, altså den markerte verdien langs x-aksen, ikke y-aksen på denne grafen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...