Gå til innhold

Hjemmenettverk: Korrekt oppsett?

^fmj

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Alt fungerer, men jeg har ikke den store erfaringen og det hadde vært kjekt å vite om det er noe jeg burde endre på.

Oppsett:

Hjemmesentral (DHCP 192.168.10.100 - 199) (fiber fra Altibox) ------ trådløs forbindelse ------ TP-Link CPE210 (client mode, IP 192.168.10.15 - DHCP deaktivert) ------ kablet forbindelse (WAN) ------ Asus-router (WAN IP 192.168.10.16, gateway og DNS 192.168.10.1) (LAN IP 192.168.1.1, DHCP aktivert)

Ser det fornuftig ut?

Endret av ^fmj
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, om det er fornuftig handler vel litt om "hvorfor er det slik". Jeg tolker det slik at du ikke kjører Altibox-sentralen i bromodus - den står mao. som ruter. Her har du tilkoblet via trådløst en enhet fra TP-Link som i praksis blir en "wifi-til-kablet-bro", og deretter har du en Asus som står konfigurert som ruter.

Slik dette da framstår for meg, vil du på enhetene som er koblet til Asus-en havne med "ruter-bak-ruter"/"dobbel NAT", hvilket i noen tilfeller kan gi komplikasjoner (avhengig av bruksområder - for mange vil ikke dette ha noen betydning).

Så uten å forstå bakgrunn til at dette er satt opp slik, er det vanskelig å si om det er fornuftig. Uten å vite så mye, antar jeg at et tips kunne vært å kjørt Asus-en AP-modus.

Skrevet (endret)

Takk for svar.

Det er ingen spesiell grunn til at det er slik kan du si, tenkte på om det finnes en bedre løsning. Skal se på AP-modus for Asus-routeren. Hjemmesentralen er ikke i bromodus, ønsker å beholde den slik.

Endret av ^fmj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...