AnonymDiskusjon Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 Hei. Til onsdag reiser jeg til et autismesenter for å utredes med tanke på Asperger syndrom. Siden jeg er jente, er diagnosen litt mer komplisert å få. Jeg har skrevet tekster, uvanlige ting ved meg, osv. Jeg har allerede vært til utredning et sted de ikke hadde kompetanse i det hele tatt, og ikke ville lytte. Derfor er det veldig viktig for meg at de får vite alt om meg som trengs å vite. Har noen vært borti utredning (ASD), og vet om noe som kan hjelpe? Ting jeg bør fokusere på å skrive ned før jeg drar dit? Jeg snakker knapt, så det er viktig for meg å ha all informasjon skriftlig. Om det er noen andre autistiske jenter der ute som leser dette, vet dere kanskje hvor vanskelig det er å bli forstått når fagpersonell ikke ser hele bildet. Takk for svar. Anonymous poster hash: db592...97e
xRun Skrevet 13. august 2019 Skrevet 13. august 2019 Kanskje denne tråden vedr. jenter/kvinner med aspergers hos WrongPlanet kan være til nytte: https://wrongplanet.net/forums/viewtopic.php?t=211004
Gaea Skrevet 13. august 2019 Skrevet 13. august 2019 Jeg har ikke autisme, men jeg har noen generelle tips til deg: - Skriv ned hva du forventer av utredningen og hvordan du vil bli møtt. Da blir lettere å imøtekomme dine behov. - Du kan kanskje også skrive ned om hvordan hverdagen er for deg, og ting som fungerer bra, ok og mindre bra. - Du kan spørre litt om hva slags rettigheter du har, f.eks tilrettelegging i studie/jobbsammenheng, hjelpemidler i forbindelse, og evt bistand fra habiliteringstjeneste og andre tjenester som finnes. - spør om det finnes grupper for jenter som har autisme, kan kanskje være nyttig å dele erfaringer? Lykke til, håper du får en god opplevelse med autismesenteret!
vidor Skrevet 13. august 2019 Skrevet 13. august 2019 Hvis du synes det er vanskelig å finne noe felles en kan diskutere rundt kan du vurdere å lese denne og markere det du synes gjelder deg. https://www.adlibris.com/no/bok/asperger-syndrom-9788204104038
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå