Gå til innhold

Hjelp til å tolke parkeringskilt


Twine

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg å tolke dette skiltet?
Det står i tilknytning til en matvarebutikk, og folk parkerer her når de skal inn å handle.
Men slik det kan tolkes så er det ulovlig å parkere her 8-17 (8-14), i tillegg er det ulovlig å parkere over 30 min 11-17 (11-14). Men det vil vel uansett være ulovlig i det hele tatt å parkere her basert på det øverste skiltet?

Eller er det slik at det nederste skiltet overstyrer det øverste? Slik at når kl blir 11 så gjelder det nederste?

Synes det hadde vært bedre om skiltet var utformet som:
8-11 Parkering forbudt
(8-11)

11-17 Parkering over 30 min forbudt
(11-14)
 

https://drive.google.com/file/d/1hW31KKr4vc-fhdzy_F0SjFO3UIxg1631/view?usp=sharing

Endret av Twine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skiltet er rett og slett feil. Det gir ingen mening at det er to motstridende reguleringer i tidsrommet 11-17. Får du bot der bør du klage til Parkeringsklagenemda. Hvis det er i tilknytning til butikk er rart at det er parkering forbudt i åpningstiden.. Hvor er dette? Du kan se forskrifter og skiltplaner til all vilkårsparkering på: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/parkeringsregisteret#/kart/63.990556,12.307778,3?_k=3qn0mv

Endret av Nicolae
Lenke til kommentar

Tilknytning til butikk er gjerne litt feil formulering. Det er ikke butikken sin parkeringsplass, men den ligger rett over gaten til butikken (som i tillegg har en egen parkeringsplass).

Det er en offentlig parkeringsplass i sentrum av en liten by.

 

Men ja det er det jeg også stusser på, skiltet er motstridende. Vet ikke om de pleier å gi ut bøter her, jeg var bare på ferie her et par dager. 

 

Parkeringsplassen ligger ikke inne på vegvesenet sine sider, virker som om den kun har større byer.

Lenke til kommentar

Enig i at dette skiltet må være feil, i alle fall den delen som regulerer maks 30 minutts parkeringa.

 

Etter skiltreglane så er det hovudskiltet som naturleg nok er det viktigaste.

Underskilta har berre virkning i form av å tydeleggjere, utvide eller begrense det som er bestemt etter hovedskiltet.

 

 

Slik som skiltet står no så kan eg ikkje forstå anna en at det betyr:

Parkering er lov, men ikkje mellom kl 08 og 17 på kvardagar, og 08 og 14 på laurdagar.

Men i tidsrommet 11 til 17 på kvardagar og 11 til 14 på laurdagar er det likevel lov å parkere opp til 30 minutt.

Og dette gjeld både til høgre og til venstre for skiltet.

 

Dette er uansett ein ulogisk og dårleg måte å skilte på.

Det merkelegaste av alt er at heile underskiltet er eit skilt som er trykt på den same stålplata. Hadde det ikkje vært for deg så hadde eg mistenkt at berre det eine underskiltet var meint å henge der, medan det andre skulle vært fjerna.

 

Eg hadde sendt ein epost til kommunen (parkeringsselskapet) og spurt kva som er meint med skiltinga.

(I desse agurktider så vil nok lokalavisa også være interessert i følge opp denne saka).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...