Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Musikk, dans og drama - hvordan er linja?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg begynner i 10. klasse om noen dager og har derfor tenkt mye på hva jeg vil gjøre på videregående etter at jeg er ferdig med grunnskolen.

 

Jeg har vurdert studiespesialiserende og musikk, dans og drama. Jeg er veldig flink i allmennfag, men samtidig har jeg en brennende interesse for instrumentspill og musikk. Jeg liker også å synge, men har ikke akkurat en fin sangstemme. Er også ikke helt stødig på dans, men regner med at det går bra? Uansett spiller jeg gitar, piano og slagverk daglig, og gitar og piano har jeg lært på egen hånd. Jeg går på slagverkundervisning på kulturskolen.

 

Hvordan er egentlig linja MDD? Trenger man å ha en bra sangstemme og være god til å danse, eller kan man begynne hvis man bare kan instrumentspilling?

 

PS: Skal bli lærer etter endt videregående.

Endret av Anonym350
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg gikk musikklinja i 2012-15. Svaret mitt bygger på det jeg husker derfra.

 

Du trenger ikke erfaring med dans og drama for å gå musikklinja. Det viktigste er interesse for musikk, og det er selvfølgelig å foretrekke at du kan spille et instrument, men det er egentlig ikke noe krav. Første året vårt hadde vi et fag med dans og drama, men det var ikke noen som forventet mye av oss her. Etter dette var det bare musikk for oss, og noen tverrfaglige prosjekter der vi samarbeidet med dans og drama. Ellers var det obligatorisk med piano og sang, men ikke på samme nivå som hovedinstrumentet man har valgt. Du trenger altså ikke å kunne synge fra før, men du må være villig til å prøve. Også i kor sammen med andre.

 

Hos oss var det ikke mulig å velge realfagsemner (matte, fysikk og sånt), men dette tror jeg kan variere fra skole til skole. Jeg måtte hvertfall ta et år med matte og fysikk før jeg begynte på universitetet. Ikke alle studier krever realfagskompetanse, men noen, f.eks. ingeniør, gjør. Vet ikke hvordan dette er med lærerstudiet, men antar at det går fint.

 

Jeg er veldig glad jeg gikk musikklinja, selv om jeg valgte å ikke fortsette med musikkstudier. Det veldig gøy å spille musikk, og jeg møter ofte nye folk gjennom musikkinteressen min. Det er alltid mulig å finne folk å spille med når man er på nye plasser.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg gikk musikklinja i 2012-15. Svaret mitt bygger på det jeg husker derfra.

 

Du trenger ikke erfaring med dans og drama for å gå musikklinja. Det viktigste er interesse for musikk, og det er selvfølgelig å foretrekke at du kan spille et instrument, men det er egentlig ikke noe krav. Første året vårt hadde vi et fag med dans og drama, men det var ikke noen som forventet mye av oss her. Etter dette var det bare musikk for oss, og noen tverrfaglige prosjekter der vi samarbeidet med dans og drama. Ellers var det obligatorisk med piano og sang, men ikke på samme nivå som hovedinstrumentet man har valgt. Du trenger altså ikke å kunne synge fra før, men du må være villig til å prøve. Også i kor sammen med andre.

 

Hos oss var det ikke mulig å velge realfagsemner (matte, fysikk og sånt), men dette tror jeg kan variere fra skole til skole. Jeg måtte hvertfall ta et år med matte og fysikk før jeg begynte på universitetet. Ikke alle studier krever realfagskompetanse, men noen, f.eks. ingeniør, gjør. Vet ikke hvordan dette er med lærerstudiet, men antar at det går fint.

 

Jeg er veldig glad jeg gikk musikklinja, selv om jeg valgte å ikke fortsette med musikkstudier. Det veldig gøy å spille musikk, og jeg møter ofte nye folk gjennom musikkinteressen min. Det er alltid mulig å finne folk å spille med når man er på nye plasser.

Dette høres jo kjempegreit ut!

 

Jeg liker å delta på allsang, så det er ikke noe problem. Kan godt synge alene også, men da synger jeg med den stemmen jeg har. ;)

Er jo kjempegreit å få utvikle stemmen sin litt også, da.

 

Tusen takk for svaret - nå vurderer jeg linja enda sterkere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...