Gå til innhold

SQL-synkronisering - hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes flere måter å gjøre dette på, men det kommer litt ann på hva du ønsker å gjøre med basene på "andre siden". Så for å kunne gi et bedre svar så hadde det vært bra om du kunne si noe om hva du ønsker å oppnå, annet enn det som er åpenbart. 

Lenke til kommentar

Det finnes flere måter å gjøre dette på, men det kommer litt ann på hva du ønsker å gjøre med basene på "andre siden". Så for å kunne gi et bedre svar så hadde det vært bra om du kunne si noe om hva du ønsker å oppnå, annet enn det som er åpenbart. 

Ha en main-database på hovedserver som skal synkronisere til en annen server som kan bruke databasen i offlinemodus. (uten internett). Synkronisere tabellene konstant mot denne serveren som fungerer offline. Vet ikke om dette ga deg noe mer?

Lenke til kommentar

Hvor stor er denne basen, og er du avhengig av live data? Skal du gjøre endringer på denne "offline" basen eller base lese?

I forhold til størrelse, så bruker jeg SQL Express Server som har en fast begrensning, men den har ca 3 GB i dag. 

 

Den skal kun lese, den offline-serveren. :)

Lenke til kommentar

I forhold til størrelse, så bruker jeg SQL Express Server som har en fast begrensning, men den har ca 3 GB i dag. 

 

Den skal kun lese, den offline-serveren. :)

 

Jaok, og ved å bruke Express er funksjonene desverre litt begrenset.

 

I et business scenario med bruk av Standard og Enterprise har du disse mulighetene:

 

Backup -> Restore

 

Replikering

 

Log shipping

 

AllwaysOn (Typ high availability sync)

 

I ditt tilfelle er det kun Backup -> restore som vil fungere. Og med 3gb database vil det gå mega fort å kjøre backup restore.

 

Og siden du ikke har en SQL Server Agent for å schedulere noe, er du nødt til å bruke f.eks Windows Task Scheduler for å sette opp en jobb. 

 

For å skrive et script som gjør dette ville jeg anbefalt deg å ta en titt på https://dbatools.io/ og nærmere bestemt cmdlet'en "Copy-DbaDatabase" (mer info her: https://docs.dbatools.io/#Copy-DbaDatabase)

Lenke til kommentar

Jaok, og ved å bruke Express er funksjonene desverre litt begrenset.

 

I et business scenario med bruk av Standard og Enterprise har du disse mulighetene:

 

Backup -> Restore

 

Replikering

 

Log shipping

 

AllwaysOn (Typ high availability sync)

 

I ditt tilfelle er det kun Backup -> restore som vil fungere. Og med 3gb database vil det gå mega fort å kjøre backup restore.

 

Og siden du ikke har en SQL Server Agent for å schedulere noe, er du nødt til å bruke f.eks Windows Task Scheduler for å sette opp en jobb. 

 

For å skrive et script som gjør dette ville jeg anbefalt deg å ta en titt på https://dbatools.io/ og nærmere bestemt cmdlet'en "Copy-DbaDatabase" (mer info her: https://docs.dbatools.io/#Copy-DbaDatabase)

 

Om jeg forstår deg riktig;

 

1. Så man må ha SQL Server Standard eller Enterprise til å synkronisere rett fra SQL Server? (utnytte hele programmet)

 

2. Om vi bruker Express, så må man jobbe litt rundt det ved å bruke kommandoer og benytte Windows Task Scheduler?

 

3. Du nevner "AllwaysOn (Typ high availability sync)" (som er endel av Standard, og Enterprise); er det beste og stabile løsningen?

 

4. Det er kun offline-serveren som trenger oppgradering av SQL Server for å hente (synke) databaser fra main-serveren som har Express?

Endret av jappadu
Lenke til kommentar

Om jeg forstår deg riktig;

 

1. Så man må ha SQL Server Standard eller Enterprise til å synkronisere rett fra SQL Server? (utnytte hele programmet)

 

2. Om vi bruker Express, så må man jobbe litt rundt det ved å bruke kommandoer og benytte Windows Task Scheduler?

 

3. Du nevner "AllwaysOn (Typ high availability sync)" (som er endel av Standard, og Enterprise); er det beste og stabile løsningen?

 

4. Det er kun offline-serveren som trenger oppgradering av SQL Server for å hente (synke) databaser fra main-serveren som har Express?

 

1) Ja. Funksjonaliteten som kreves for innebygd synk følger ikke med i Express (replikering, log shipping)

2) Ja

3) Absolutt, men meget overkill i din situasjon og krever 2 servere med enterprise SQL.

4) Nei, du må ha standard i begge ender (replikering, log shipping)

Lenke til kommentar

1) Ja. Funksjonaliteten som kreves for innebygd synk følger ikke med i Express (replikering, log shipping)

2) Ja

3) Absolutt, men meget overkill i din situasjon og krever 2 servere med enterprise SQL.

4) Nei, du må ha standard i begge ender (replikering, log shipping)

Oki, takk for svar. 

 

Vet om noen gode forhandlere som selger og har god innsikt i SQL?

Lenke til kommentar

Desverre vet jeg ikke om noen som selger til privat markedet, jeg selv jobber med dette, men vi dealer kun med våre allerede eksisterende kunder (typ større firma).

Oki, dette er ikke til privat bruk. Det er til den bedriften jeg jobber for. Kanskje dere kan hjelpe oss? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er bare selve lisensen. Har dere SQL Server installert på den i dag?

 

For spørs om du får lastet ned installasjonen lenger, og samtidig må du nok ha en ekstralisens eller tre...

 

Oki, så den lisensen kan brukes på hvem så helst versjon, så lenge det er Standard Edition?

 

SQL Server er ikke installert på Windows 2003 Server. 

 

Har noen flere spørsmål: 

1. Hvorfor flere lisenser?

2. Hvorfor er lisensene så varierte i pris?

3. Den jeg referer til (link) koster 1 384 kr. Hva kan den egentlig brukes til?

4. Kan den Standard Edition synce fra SQL Server Express? Eller må jeg ha to Standard Edition på begge servere? 

Endret av jappadu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...