Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tenna, ja de tenna


Taurean

Anbefalte innlegg

Hadde selv lignende problemer som TS. Det var betennelse i tannkjøttet, som er alvorlig om det ikke ordnes. Om ønskelig kan du sikkert få det 99% bekreftet hos tannpleier for minstepris ved å ta på tannkjøttet.

 

Fikk beskjed om å bruke tanntråd hver dag. Du må bruke på begge sider av hver tann, og løfte tråden kanskje en halv millimeter opp i tannkjøttet på hver side. Kommer til å gjøre vondt og mye blod de første dagene.



Anonymous poster hash: 779ca...786
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik er det ikke alle som har sett før. Fant en slik også jeg på let i hyller i utlandet  :wee:

Er blitt litt ekstra fokusert på tannhelse. Det er aldri for sent å ta grep Taurean. Du kan enda gjøre mye på egenhånd for å bremse den dårlige utviklingen.

 

 

 

Alt etter hvem som utfører implantatkirurgien så kan det være forskjellig kvalitet på slikt arbeid også. Det finnes grelle eksempler i Norge hvor tannleger har mistet lisensen sin. Så nordmenn er ikke alltid best i klassen. Det finnes også utallige teknikker på implantatløsninger og leverandører av slike. Det finnes til og med en metode hvor tannens rot trekkes hel, også skannes den i 3D, og en ny metallrot freses ut. Denne må stappes inn i det gamle kjøttsåret før det er for sent. Slik at kjeve/tannkjøtt kan få en anledning til å feste seg. Jeg vet ikke hvor vellykket denne metoden evt. er i praksis sammenliknet i mot det å skrue ned et skruefeste i kjeve, la det gro og så komme tilbake for å skrue ned tannen som tannteknikeren fikk laget i det feste igjen etterpå. Tannleger har forskjellig skolering og egne individuelle lyster på det å etterutdanne seg med småkurs (og på hva de velger av etterutdannelse) på å holde seg oppdatert på det nyeste innen tannbehandling.

 

Og her har du en keramisk utgave av det samme som jeg har sett:

http://www.bioimplant.at

 

Går ut i fra at det kun er montasje av rotdelen som går på et minutt, at du så blir bedt om å gå hjem å la det gro på samme måte som det et skrueimplantat er nødt å gro. Så komme tilbake for at tannteknikerens arbeid monteres på festet:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Takker for alle råd igjen da!!

Rett før nyttår tok jeg endelig grep og ordna tannlege. Gikk først til byens billigste, som jo virka grei nok. Det var ikke så ille som jeg trodde, og selv ho sa at etter 15 år uten tannlege så er det veldig bra. Men det var 4 hull, og to tenner som hadde vokst ved siden av hverandre, så og si ^^ det var her blodet kom fra, fra tid til annen, det samlet seg "over" den ene tannen der, eller noe sånt. Så ho sa at den burde vært trukket for 15 år siden.

Men jeg gikk til en annen tannlege for en andre vurdering. Ho sa omtrent det samme, en del hull, og den tanna burde vært trukket. Det virka litt mer ryddig og profesjonelt der, ikke at jeg tror jeg ville fått noen dårligere behandling hos den første, men jeg fikk et prisoverslag fra begge to, og det var ikke mye forskjell .. så jeg gikk til den andre. Tre av hullene ble tettet, og tanna trukket. Brukte masse bedøvelse ^^ Så nå har jeg ingen mer smerte eller blod som kommer av den tanna.

Prisen totalt sett kom på ca 3000 kr ... pluss to konsultasjoner på 1000 kr til sammen (350 + 750). Så det er jo helt idiotisk at jeg har gått så lenge bare på grunn av en så liten kostnad.

Det er en tann som er litt vond av og til enda, men ho sa at det ikke er hull der, det er bare tannkjøttet som er litt tilbaketrukket. Så hvis jeg smurte på en tannkrem jeg fikk av ho der fra dag til dag, og lot det være en halvtime, så ville det bli bedre. Noe det har blitt.

Så skal jeg få en ny oppfølgingstime i Mai.

Så dette var jo egentlig veldig positivt. All den bekymringen kunne jeg spart meg for, for den lille summen.

Ho sa at det har nok hjulpet at du har pussa og skylla tenna grundig hver dag i alle år, og drukket vann ofte. Jeg sa jeg har drukket mye pepsi max, men jeg fikk egentlig ingen hard respons på det, bare at hvis du drikker det uten å pusse eller vedlikeholde tenner, så er det skadelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hatt en merkelig sykdom den siste uka; Har hatt sår og rift i munnen; Hovedsaklig på toppen av munnen, og ett nede venstre bakerste tann. De har svidd skikkelig, og det kom blod. Har vart omtrent en uke. Jeg har lest litt om det, og det står at symptomene er forénbare med herpes-1 xO Jeg har aldri utsatt meg for en situasjon hvor jeg kunne ha fått denne sykdommen, så da må det har skjedd på et svært obskurt vis, kanskje noen har kødda med kebaben eller noe. Eller det kan ha vært noe annet.

Jeg har en annen teori, og det er at det er tørr luft i leiligheten her, og jeg har av og til våknet med veldig tørr munn, da kan det hende det har tørket ut og blitt sår og rift. Det kan jo også være forkjølelsessår.

Får jeg time hos fastlege, skal jeg spørre. Det var skikkelig smertefullt. Nå i går begynte det heldigvis å gå over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...