Gå til innhold

Utdanning etter Forsvaret


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst til å gå befalsskole før jeg skal studere på NHH, fordi jeg har hørt at det er en bra ting å ha på CV og jeg synes det virker interresant, pluss at du tjener greit med penger. Problemet er at du nå må gjennomføre førstegangstjeneste før du kan gå befalsskole, noe som vil si at jeg ikke kan starte å studere før jeg er 22 år. (3 år etter videregående) er dette unormalt sent? Eller er det helt innafor? Vil ikke være en «gamlis» i studietiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner lite akkurat nå, men tidligere hadde de noe som het UB (utskrevet befalskurs), hvor man da gjennomførte en kortere lederutdanning ila førstegangstjenesten. Den bestod av opptak (gjennom FOS), 6 mnd lederutdanning/opplæring etterfulgt av 6 mnd tjeneste, og så var man ferdig.

 

Vet ikke om de har avviklet dette, eller bare det er vanskelig å finne på nettsidene til Forsvaret da jeg så etter nå.

 

Ville ringt 03 003 og hørt om UB fortsatt finnes og hvordan det fungerer. Du sikter deg kanskje i så fall inn på vinteropptaket i januar?

Lenke til kommentar

Det er godt innafor.

 

Det er berre ca halvparten av studentane som er under 24 år, og gjennomsnittsalderen er rundt 28 år.

Den eksakte fordelinga kan nok variere litt alt etter studieplass, enkelte studiar vil kunne ha høgare snittalder sidan studiet tiltrekker seg mange voksne studentar som vil ta vidare eller etterutdanning.

Korleis dette er på NHH kjenner eg ikkje til, men det er ikkje utenkeleg at det er mange godt voksne studentar der som har hatt jobbar innanfor økonomi og som fyrst i vaksen alder har bestemt seg for å ta formell utdanning.

 

Uansett så vil du ikkje være "gamlis" som 22 åring.

Husk at svært mange studentar har også hatt eit år i fyrstegongsteneste eller har vært på folkehøgskule før dei startar på høgskulen. Så svært mange av fyrsteårsstudentane kjem heilt sikkert til å være 20/21 år.

Det er heller ikkje uvanleg at folk har prøvd seg på eit par andre studier før dei finn det rette studiet å satse på. Det er ikkje alle som velger rett fyrste gongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det utdannes mange økonomer per dags dato, prøver flere å pynte på CVen før de begynner på studiet. Min bror ble ferdigutdannet på NHH i fjor, og han nevnte flere i vennekretsen med befalsbakgrunn, folkehøyskole + milla etc. Du er på ingen måte gammel, men mer rundt snittalderen. Samt har alder ingenting å si, da mine studiekompiser fra NTNU er fra 96 - 89 modeller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Hei

Jeg har lyst til å gå befalsskole før jeg skal studere på NHH, fordi jeg har hørt at det er en bra ting å ha på CV og jeg synes det virker interresant (...)

 

Å åpne med den replikken på FOS er ikke noe sjakktrekk. Det er nok ikke populært hos de som utdanner befal å høre at du akter å bruke utdanningen som et springbrett for sivilt arbeid. Du må også huske på at du skal ha et pliktår etter befalsutdanningen. Det er av Forsvarets interesse å holde på det personellet som utdannes. Det sagt, så er det jo forståelig at en søker seg til sivilt arbeid etter en stund som troppsbefal. Troppstjenseste er jo en utmattende affære over lengre tid, og kanskje spesielt for befalet som må gjennom tung tjeneste år etter år.

 

En annen vei for å få sersjantgrad, den graden en får etter befalsutdanning, er å bli ansatt som grenader etter førstegangstjenesten. Som grenader kan du ta et kurs av ca tolv ukers varighet, og vipps har du tre striper på brystet. Så må det også sies at befalsutdanning er hardt, selv som tolv ukers kurs. Jeg kjenner flere sterke mennesker som måtte gi opp fordi det ble for tungt.

 

Det kunne jo hende at din CV ville vært mer enn bra nok med en førstegangstjeneste og kanskje en liten periode som vervet? Det er nok ikke så alt for mange som kan skilte med "tidligere yrkesmilitær" sammen med en økonomigrad. Beklager krass åpning av innlegget mitt, men tenkte det var lurt å nevne for deg. Lykke til med studievalg, håper alt klaffer for deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...