Gå til innhold

Ny AMD gaming-PC inkl. Ryzen 5 3600 og RX 5700


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er en del år siden jeg bygde PC sist så håper ekspertene her kan se om delene jeg har valgt passer greit sammen uten kompabilitetsproblemer.

 

  • PC skal brukes hovedsaklig til gaming (alle typer spill).
  • Venter med å kjøpe skjermkort til det kommer 3. parts løsninger for RX 5700 med bedre kjøling.
  • Tenker ikke gå veldig mye over 15-16 tusen inkl. skjerm. Ligger på ca. 15 500 nå.
  • Setter pris på løsninger som gir mye "bang for the buck"
  • Overclocking er ikke et must
  • Klar over at HK må ha oppdatert bios.

 

Legger ved hva jeg har sålangt.

 

PCPartPicker Part List

CPU: AMD - Ryzen 5 3600 3.6 GHz 6-Core Processor  ($199.00 @ Amazon)
Motherboard: MSI - B450 TOMAHAWK ATX AM4 Motherboard  ($114.99 @ Newegg)
Memory: Corsair - Vengeance LPX 16 GB (1 x 16 GB) DDR4-3000 Memory  ($69.99 @ Newegg)
Storage: Intel - 660p Series 1.02 TB M.2-2280 Solid State Drive  ($94.89 @ OutletPC)
Video Card: Sapphire - Radeon RX 5700 8 GB Video Card  ($349.99 @ Newegg)
Power Supply: Corsair - RMx (2018) 650 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply  ($109.89 @ OutletPC)
Monitor: Dell - S2719DGF 27.0" 2560x1440 155 Hz Monitor  ($299.99 @ Dell)
Total: $1238.74

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Par ting jeg umiddelbart la merke til:

 

1 - Jeg tror ikke det hovedkortet støtter USB BIOS flashing, så med andre ord behøver du en Zen eller Zen+ CPU tilgjengelig for å kunne oppdatere BIOS på hovedkortet for å kunne benytte Ryzen 3.

2 - Jeg ville heller gått for 2x8GB etter som Ryzen er dual channel.

3 - Gå gjerne for litt kjappere/bedre minne om du kan ta deg råd til det. Er ikke ville prisforskjeller i disse dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står på hjemmesiden til MSI at det kortet skal støtte Bios flashing med USB uten CPU så håper det er korrekt. :)

 

Ellers godt poeng det med minne, takk!

Ser det står "Supports DDR4 Memory, up to 3466(OC) MHz"- bør man gå for typ 2x8gb på 3200MHz da?

Lenke til kommentar

Takk for tips Sydvest og funkweb. Hvor nødvendig er det at man finner RAMen på listen oppført her? https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK#support-mem-13

 

Er det kun veiledende?

Jeg har samme hovedkort og corsair LPX c16 3200 16g kit, funker fjell og ikke stod de på qvl lista til msi heller. Angående 5700xt så hadde jeg ventet til partnerkortene med bedre kjøling kom :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme hovedkort og corsair LPX c16 3200 16g kit, funker fjell og ikke stod de på qvl lista til msi heller. Angående 5700xt så hadde jeg ventet til partnerkortene med bedre kjøling kom :)

Godt å høre.

Ja, det var planen å vente på 3. parts løsningene kommer, selv om det klør i fingrene etter å kjøpe alt asap. :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Godt å høre.

Ja, det var planen å vente på 3. parts løsningene kommer, selv om det klør i fingrene etter å kjøpe alt asap. :D

Jeg er litt i samme båt som deg.Jeg hadde tenkt å kjøpe RX 5700 XT nå, og så vente litt med Ryzen-kjøpet for å se om det dukket opp noen bede hovedkortalternativ. Men så bør man vente på tedjepartsskjermkort uansett, så da er det sikkert lurt å vente med alt. Kan jeg spørre deg om hvorfor du gikk for Ryzen 5 3600? Er du sikker på at den ikke blir en flaskehals i spill de nærmeste årene? 

Lenke til kommentar

Jeg er litt i samme båt som deg.Jeg hadde tenkt å kjøpe RX 5700 XT nå, og så vente litt med Ryzen-kjøpet for å se om det dukket opp noen bede hovedkortalternativ. Men så bør man vente på tedjepartsskjermkort uansett, så da er det sikkert lurt å vente med alt. Kan jeg spørre deg om hvorfor du gikk for Ryzen 5 3600? Er du sikker på at den ikke blir en flaskehals i spill de nærmeste årene? 

 

Jeg valgte vel 3600 pga. at den ser ut til å gi veldig god valuta for pengene, og den får generelt veldig mye skryt av de fleste som har testet den. Det er ikke umulig at den blir en flaskehals en gang i fremtiden, men da kan jeg trøste meg med at den ikke kostet stort. Og når den tid kommer kan jeg heller bruke 2-3k på ny prosessor om noen år, enn å gå for en som ligger på 4-5k nå.

 

Har gjort noen endringer på listen min. Gikk for CPU+hovekort+RAM tilbudet komplett har nå. Det ble et x570 Asus TUF gaming WiFi hovedkort da jeg har lest litt for mange skrekkhistorier med bios og problem med start av pc på B450 kort. I tillegg ble det RAM anbefalt av Sydvest, det virket som en god fit til PC'n.

 

FYI så er PSUen på salg hos Elkjøp nå. :)

 

Blir spennende å se hva som kommer av nye RX 5700 og RX 5700 XT versjoner fremover!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...