Gå til innhold

SIS645 er bedre enn Intel i845d


Anbefalte innlegg

Dette er basert på personlige erfaringer/observasjoner, og er noe jeg mener deltagerene her på forumet må vurdere dersom de har tenkt å kjøpe hovedkort til Pentium 4. Det jeg skriver her er basert på det som jeg svarte på følgende link:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=18486&forum=24

 

Den siste måneden har jeg testet tilsammen 5 forskjellige hovedkort, da spesielt rettet mot Intel Pentium 4 Northwood prosessoren. Som kjent egner denne prosessoren seg svært bra til overklokking, og er nesten påkrevd dersom du handler en 1.6 eller 1.8 GHz (men det er en annen diskusjon)

 

Jeg har bare positive erfaringer med hovedkort basert på SIS645 brikkesettet. Jeg har testet Asus P4S333, Abit SD7-533 og Soyo P4S Dragon Ultra. Av disse kortene mener jeg at Abit SD7 er det beste. OBS!, jeg her ikke testet MSI-kortet, som også ser ut til å være et bra kort

Jeg laget en side med test av Abit SD7 hovedkortet her:

http://www.slapps.com/review/sd7/index.htm

 

Jeg har også testet kort basert på i845d-brikkesettet (Asus P4b266 og Abit BD7). Min mening er at disse kortene ikke er verdt de ekstra kronene. Det finnes noen Intel tilhengere her på forumet som på død og liv favoriserer intel brikkesett, og kommer med mange påstander om at Intel brikkesettet er så forbasket stabilt. Både Asus P4b266 og Abit BD7 hovedkortene jeg testet hadde stabilitetsproblemer på hastigheter over 133MHZ FSB. Jeg er enig i at Intel brikkesettet er stabilt, men jeg har enda til god å erfare at SIS brikkesettet ikke er like stabile, tvert imot.

 

Overklokking fungerte bedre på kortene basert på SIS645 brikkesettet, samtidig som at minne hastigheten på disse stort sett var bedre. Dette grunnes muligheten til å kjøre minnet på høyere frekvens på SIS kortene. Dersom minnet ble kjørt på samme hastighet, var resultatene mellom SIS645 og i845d svært like. Når prisen på hovedkort basert på SIS brikkesettet generelt sett er rimeligere enn de basert på Intel's brikkesett, blir konklusjonen min.

 

SIS645 ER BEDRE ENN INTEL'S I845D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg helt enig. Sis645 er skikkelig stabilt, ingenting å utsette på det. Er i tillegg meget bra å overklokke med.

 

Jeg skal ikke komme med useriøse svar og si at Intel baserte kort er dårlige ellernoe, for jeg har nemlig ikke testet noen av dem. Men at Sis645 er bra saker er det hvertfall ingen tvil om....

Lenke til kommentar

Totalt enig det utsagnet, jeg har sett flere tester hvor SIS645 alltid er bedre enn konkurrentene. Prisen er latterlig lav i forhold til kort med i845D chip.

 

SiS har vireklig lagd ett godt chipsett denne ganen, synd det ikke får mer anerkjennelse enn det det har fått.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

SÅnt i utgangspunktet er det vel sagt at Intel chipsett kanskje ikke er de beste til overklokking, men stabile på standardhastigheter. Forøvrig er det vel VIA som har fått hard medgang mht stabilitet, da særlig sammen med AMD prosessorer og ikke SIS chipsett. Ulempen med SIS chipsett er at de kanskje ikke er veldig utbredt og at "skjegget i postkassen"-faktoren kan være ganske stor.

Lenke til kommentar

Intel har noen av de mest overklokkbare chipsettene som er laget. Jeg har sett I850 overklokka til 190MHz, altså 90% over standardhastighet. Jeg har også sett det gamle 440BX chipsettet overklokke til omtrent samma hastigheter, men her skapte høye PCI og AGP hastigheter problemer for de fleste kort. Ulempen er at Intels prosessorer er multiplier-låst slik at disse hastighetene ikke har vært tilgjenglig for alle.

Men det kan være muliug at SiS chipsettet har "renere" signaler enn I845D som kanskje fører til høyere overklokking av prosessoren.

Lenke til kommentar

Hva er fordelen til SiS645 over i845? At hovedkortene ofte har noe fler instillingsmuligheter (som mindre enn 1/10 bruker) og at det koster 150kr mindre?

 

SiS645 selger pga offesiel PC2700 støtte og at det "ikke er VIA". I845 selger koster (chipsettet) dobbelt så mye og er likevel langt mer populært, både i retail og løssalg.

 

Dette skyldes ikke SiS men heller at Intel faktisk har over mange år bygget opp det som er blitt verdens overlegent beste chipsett divisjon.

Jada, der har vært "ting" som MCH-glippen, men alle som hadde hovedkort som "kunne rammes" fikk nytt kort og RAM til nesten 2000kr som plaster på såret.

 

Vet det er upopulært og holde med top-dog i forumet men Intel's HCL og enorme resursbruk merkes faktisk på produktene deres, det er ikke alltid de er det kjappeste, mest konfigurerbare eller billigste - men du får ALLTID kvalitet og akkurat det er faktisk SiS for små og "unge" til å ta de på (enda). Er litt som Mercedes og Audi - noe er mest bil for pengene og den andre er "build like no other car".

 

IMHO selfølgelig :smile:

Lenke til kommentar

Nå er ikke SiS645 akkurat kjent for å være ustabil, alle testene jeg har lest foreløpig har ikke klagd over noen stabilitetsproblemer. At i845 er stabil er det ingen tvil om, men når du får kjappere kort og billigere uten stabilitets problemer, så vet jeg ikke hvorfor en skulle velge ett dyrere Intel basert HK. Intel har ikke akkurat imponert med ett par blundere de heller, men det er fortsatt langt igjen til VIA.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

Aaahh.. lekkert! :smile: Endelig en grei test mellom i845 og SiS645. Selv om det høres rart ut, så har jeg lyst til å bytte ut mitt Asus A7V266 og T-bird 1,33 @ 1,46 GHz med et northwood 1,6 GHz basert system. Problemet har vært det å velge mellom SiS og i845 hovedkort... :smile:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Byggeren: la meg bare få si et par ting. Når det gjelder ekstrem overklokking så tror jeg i845d kortene har mer å gå på grunnet prosessen intel bruker på northbridge chipen. Hvis du leser disse testene, så ser du at henholdsvis 185 og 172mhz ble oppnådd. Det er 85% og 72% overklokking, noe jeg aldri har sett på tilsvarende VIA og SIS chips.

 

http://www.xbitlabs.com/mainboards/msi-845ultra-aru/

http://www.xbitlabs.com/mainboards/asus-p4b266/

 

SIS har selvsagt en stor fordel med tanke på ddr333 støtten, og en litt lavere pris fra forhandler. Men dersom du kjører vanlig pc2100 ddr266 ram, og ikke dyrere pc2700 ddr333, så har det ikke så mye å si hva du velger. Da kan du la ting som pris og ekstra-utstyr på hovedkortet bestemme, for ytelsen er tilnærmet den samme. Og hvis noen har lyst til å ha et intel chipset, og velger det i dette tilfellet, så kan jeg ikke si at de har gjort et dårlig valg heller.

 

Så etter dine behov, så synes du SIS645 er bedre. Jeg er slett ikke uenig med deg, men synes ikke en "Denne er best" konklusjon er riktig i dette tilfellet. Her er det nemlig ikke snakk om betydelig forskjeller, og folk har forskjellige behov. Det samme som med AMD / Intel, her bør heller ikke nettsteder kåre den "beste", men heller komme med råd og veiledning i valget, fordi folk har forskjellige behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...