Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Skrevet
Smule8o skrev (20 minutter siden):

Alt som har gain kan kjøres så hardt at det begynner å forvrenge.

Ja, men alle aktive komponenter tilfører noe forvregning. En forforsterker er dog veldig lett å lage med veldig lav forvregning. Men denne forvrenger mer enn de fleste effektforsterkere.

Gode hodetelefoner er godt egnet til å høre eventuelle skavanker fra ting tidlig i signalkjeden da man slipper all maskeringen fra refleksjoner i et vanlig lytterom. Et vanlig rom kan "kamuflere" mye rusk. 

Joda, bare at denne Freya+ forforsterker er ment for stereo..

Schiit har massevis av hodetelefon produkter.

Du har rett en hodetelefon som ofte er ultra lette å drive sammenlignet med høytalere avslører ofte ting man aldri ville hørt selv med lettdrevet høytalere.

Målinger er greit som teknisk informasjon, men man bør ikke se seg blind på en test med hodetelefoner og ting som man ellers ikke hører.

Rør har mer støy, men det er de andre egenskapene folk liker med rør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutes ago, Gouldfan said:

Joda, bare at denne Freya+ forforsterker er ment for stereo..

En forforsterker som skal velge inngang og ha en variabel gain er helt uavhengig av ha som kommer etter i kjeden.

Schiit har massevis av hodetelefon produkter.

Du har rett en hodetelefon som ofte er ultra lette å drive sammenlignet med høytalere avslører ofte ting man aldri ville hørt selv med lettdrevet høytalere.

Hvor lettdrevet de eventuelt er har ingenting med saken å gjøre. Det er refleksjoner i et vanlig lytterom som "kamuflerer" eventuelle skavanker man unngår ved å bruke hodetelefoner.

Målinger er greit som teknisk informasjon, men man bør ikke se seg blind på en test med hodetelefoner og ting som man ellers ikke hører.

Denne forforsterkeren har forvregning av et nivå som nok er hørbart. Og mye av den ufine tredjeharmoniske typen som gir en veldig ubehagelig lyd.

Rør har mer støy, men det er de andre egenskapene folk liker med rør.

Rør har normalt både mer støy og forvregning. Akkurat denne har særdeles lite støy og ganske mye forvregning.

Skrevet
Smule8o skrev (1 minutt siden):

En forforsterker som skal velge inngang og ha en variabel gain er helt uavhengig av ha som kommer etter i kjeden.

Hvor lettdrevet de eventuelt er har ingenting med saken å gjøre. Det er refleksjoner i et vanlig lytterom som "kamuflerer" eventuelle skavanker man unngår ved å bruke hodetelefoner.

Denne forforsterkeren har forvregning av et nivå som nok er hørbart. Og mye av den ufine tredjeharmoniske typen som gir en veldig ubehagelig lyd.

Rør har normalt både mer støy og forvregning. Akkurat denne har særdeles lite støy og ganske mye forvregning.

Det er bra du delte målinger fra Asr, samtidig så var spørsmålet om noen hadde prøvd den.

Nå vet vi at Amir har prøvd den med hodetelefoner...

Skrevet
29 minutes ago, Gouldfan said:

Det er bra du delte målinger fra Asr, samtidig så var spørsmålet om noen hadde prøvd den.

Jeg svarte strengt tatt aldri på din post om noen hadde prøvd den.

Skrevet
6 minutes ago, Styrmann Smisk said:

Verdiene i grafene fra testen på ASR er vel tatt fra måleinstrumenter. Også er AB-testing mellom SS og rør-delen gjort med hodetelefoner.

Noe som er en god fremgangsmåte.

Skrevet
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Noe som er en god fremgangsmåte.

Bare understreker dette for Gouldfan, sånn at det er tydelig at Freya+ vil oppleves likt selv om man bruker den som pre amp til høyttalere eller hodetelefoner. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Styrmann Smisk skrev (17 minutter siden):

Bare understreker dette for Gouldfan, sånn at det er tydelig at Freya+ vil oppleves likt selv om man bruker den som pre amp til høyttalere eller hodetelefoner. 

Jeg ville ikke starte noen Subjektiv vs Objektiv debatt. Jeg bare lurte på om noen her inne hadde prøvd den.

At Amir har prøvd noe er ikke betydning for meg, han mener ut fra hva han måler.

Men det vil jeg ikke diskutere, så ikke svar på det.

Det jeg ville vite var om noen av dere hadde prøvd den.

Endret av Gouldfan
Skrevet
13 minutes ago, Gouldfan said:

At Amir har prøvd noe er ikke betydning for meg, han mener ut fra hva han måler.

Men der er vi faktisk enige :) Hans subjektive meninger er ganske verdiløse enn så lenge han gjør ting i den rekkefølgen han gjør.

Skrevet (endret)

Jeg synes Erins Corner og GoldenSound både er mer informative og interessante hva gjelder både anmeldelser og målinger, i den rekkefølgen.

Neste jeg skal kjøpe er Canton Control unit... Det er jo objektive grunner, da Canton sier dette hjelper på bassen ifølge de.

Jeg synes lyden i Canton Ergo Sc-l er meget bra, men skader ikke å kjøpe boksen.

Endret av Gouldfan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...