Gå til innhold

Endring av skattekort


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ble nylig projisert en ganske høy skatteprosent på min første lønning i sommerjobben på grunn av en leieinntekt jeg hadde i fjor. Siden jeg investerer alt jeg tjener så tenkte jeg det ville vært greit å bare sette estimert leieinntekt for i år til 0 og heller ta 'baksmellen' om ett år. Det ville redusert projisert skattesats fra 42% til 5% på den ordinære inntekten min.

 

Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Er dette straffbart på noen måte, eller er den eneste konsekvensen at jeg får en rente på 0.59% om jeg ikke betaler denne i Mai neste år? Er det noen ulemper med denne 'baksmellen' utenom at jeg må ha litt likviditet i mai/august neste år?

 

Mvh.



Anonymous poster hash: 29f98...8e3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Siden jeg investerer alt jeg tjener så tenkte jeg det ville vært greit å bare sette estimert leieinntekt for i år til 0 

 

Anonymous poster hash: 29f98...8e3

 

 

Jeg ville valgt å ikke å oppgi uriktige opplysninger, det føles bedre å være ærlig og betale den skatten man skal, gjennom å opplyse om faktiske tall,

uavhengig om det er estimerte kroner eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt å ikke å oppgi uriktige opplysninger, det føles bedre å være ærlig og betale den skatten man skal, gjennom å opplyse om faktiske tall,

uavhengig om det er estimerte kroner eller ikke.

 

Vi har ett skatteoppgjør i året. Hvordan er man uærlig kun fordi man ikke vil betale skatt på forskudd? Som TS sier, så er renten hos kemneren elendig. Man betaler jo skatten man skal ved skatteoppgjøret.

 

Man føler seg ganske lurt når man får tilbake 50k+ på skatteoppgjøret, som satt på 0,69% rente, eller hva de nå har hos kemner. 50k/12 = 4k i måneden man har gått glipp av. Det er mye penger.

 

Eksempelet over kan skje hos de som har variabel inntekt. De med kun fastlønn kan få nært perfekt estimert oppgjør.

Lenke til kommentar

Vi har ett skatteoppgjør i året. Hvordan er man uærlig kun fordi man ikke vil betale skatt på forskudd? Som TS sier, så er renten hos kemneren elendig. Man betaler jo skatten man skal ved skatteoppgjøret.

 

Man føler seg ganske lurt når man får tilbake 50k+ på skatteoppgjøret, som satt på 0,69% rente, eller hva de nå har hos kemner. 50k/12 = 4k i måneden man har gått glipp av. Det er mye penger.

 

Eksempelet over kan skje hos de som har variabel inntekt. De med kun fastlønn kan få nært perfekt estimert oppgjør.

 

Selv foretrekker jeg å opplyse om faktiske tall, selv om en baksmell faktisk kan være et nesten rentefritt lån.

 

(Du mister ikke pengene om du får tilbake, 1% rentemargin på kr 50 000,- er kr 500 på et år, 2% margin er en tusenlapp, det er ikke store verdien det er snakk om).

Endret av Billie_bad_boy
Lenke til kommentar

Kom over denne: https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skattebetalingshandboken/2018/M-18/M-18-2/M-18-2.2/

Kapittel 18 tar for seg straff i temaer rundt straff i henhold til dette. Snakkes mye om arbeidsgivers ansvar, men som skatteyter kan man komme unna med simpel uaktsomhet. Kapittel 5 på forskuddstrekk og skattetrekk er også verdt en titt.



Anonymous poster hash: 29f98...8e3
Lenke til kommentar

Selv foretrekker jeg å opplyse om faktiske tall, selv om en baksmell faktisk kan være et nesten rentefritt lån.

 

(Du mister ikke pengene om du får tilbake, 1% rentemargin på kr 50 000,- er kr 500 på et år, 2% margin er en tusenlapp, det er ikke store verdien det er snakk om).

 

Når du snakker om en aldeles tilbakestående avkastning, så er det ikke stor verdi, korrekt.

 

Pengene du ikke investerer blir spist opp av inflasjon, så jo, man mister dem dobbelt opp.

 

 

Kom over denne: https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skattebetalingshandboken/2018/M-18/M-18-2/M-18-2.2/

Kapittel 18 tar for seg straff i temaer rundt straff i henhold til dette. Snakkes mye om arbeidsgivers ansvar, men som skatteyter kan man komme unna med simpel uaktsomhet. Kapittel 5 på forskuddstrekk og skattetrekk er også verdt en titt.

 

Anonymous poster hash: 29f98...8e3

 

 

/thread 

 

Men folk med variabel inntekt kan nok lure seg litt unna heldigvis!

Lenke til kommentar

Når du snakker om en aldeles tilbakestående avkastning, så er det ikke stor verdi, korrekt.

 

Pengene du ikke investerer blir spist opp av inflasjon, så jo, man mister dem dobbelt opp.

 

 

I disse dager, med dagens rente, taper en faktisk kjøpekraft ved å spare i bank, du har rett, inflasjonen spiser opp innskuddsrenta. 

Om man vil ha pengene til å yngle, må en tenke annerledes. 

Lenke til kommentar

Det er ulovleg, men ikkje sikkert det er straffbart så lenge du gjer opp for deg til slutt.

 

Det ligg ein risiko i det om du investerer det du skulle betalt i skatt, investeringa går dårleg og du ikkje har pengar til å gjere opp for deg neste år.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...