Gå til innhold

Til dere som ventet på Zen 2: Hvilke tanker har dere rundt pris-lekkasjen?


Anbefalte innlegg

Jeg vet det er mange av dere som har boikottet Intel til fordel for AMD, som kom med lovord om prosessorer med henholdsvis høyere ytelse og gunstigere pris. Ved siste øyekast før lansering ser ikke dette ut til å være tilfellet. Jeg tror mange er skuffet over å se de norske prisene og setter dermed en oppgradering på vent. Jeg valgte Intel for denne gang da jeg var utålmodig og ville bygge, samtidig som jeg fikk en i9 9900K til en god pris (4700,-).

 

Prislisten for AMD sine nye prosessorer ser for øvrig slik ut:

  • R9 3900X: 5 999 NOK (687 USD / 613 EUR)
  • R7 3800X: 4 799 NOK (550USD / 489EUR)
  • R7 3700X: 3 999 NOK (458USD / 408EUR)
  • R5 3600X: 2 999 NOK (344USD / 306EUR)
  • R5 3600: 2 399 NOK (275USD / 244EUR)
Endret av Sisto90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok prisene på det høyeste R9 3900x og R7 3800x vil falle litt.

De andre cpuenee er ikke like ille priset.  Enig man kunne ønske seg lavere pris men slik er jo livet, ble faktisk ikke overrasket da fleste vet å melke kunder når de har mulighet, men er selv usikker på hvor støttet X370 er mot nyere cpuer.

 

Intel har sine problemer med og https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Windows-10-Security-Patch-Slowed-Intel-Core-i9-9900K-in-Pix4D-Metashape-RealityCapture-1461/

 

https://www.csoonline.com/article/3395458/the-second-meltdown-new-intel-cpu-attacks-leak-secrets.html

 

Så er nok lurt å slå av hypertreading.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har Intel og skal over til Ryzen. Jeg ganget dollarprisen med 11, slik man bør. Regnet med at 3900X kom på ca 5500,-. Jeg har ikke regnet ut for de andre prosessorene.

 

Det er lurt å vente til tester før vi sammenligner ytelse per krone.

tja spørs det er særlig vits å vente på tester:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-7-1700-vs-AMD-Ryzen-5-3600/3917vs4040

Kun 24% bedre ytelse per kjerne, tar vi i utgangpunktet 3950x så er 8000 kr dyrt for 2,25 ganger bedre ytelse.

Når ryzen 7 1700 er såpass billig brukt. Men man må vel regne med X370 muligens ikke drar full nytte av nye cpuer, så vil tro de er ganske dyrt å oppgradere for å være oppdatert.

Lenke til kommentar

tja spørs det er særlig vits å vente på tester:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-7-1700-vs-AMD-Ryzen-5-3600/3917vs4040

Kun 24% bedre ytelse per kjerne, tar vi i utgangpunktet 3950x så er 8000 kr dyrt for 2,25 ganger bedre ytelse.

Når ryzen 7 1700 er såpass billig brukt. Men man må vel regne med X370 muligens ikke drar full nytte av nye cpuer, så vil tro de er ganske dyrt å oppgradere for å være oppdatert.

alle 8 cores vil virke uten problem på alle tidligere mobos.(så lenge det får bios update :D) Hvis det kan kjøre 1700 uten problem så kan det kjøre 3800x uten problem aswell... hvis du tror at du skal kunne kjøre 12core+ på shitty mobos så tenk igjen.

Men ja er enig i at 1700 brukt er en god deal og vil holde for folk med midrange grafikk.

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

 

shitty mobos så tenk igjen.

Men ja er enig i at 1700 brukt er en god deal og vil holde for folk med midrange grafikk.

Forsto ikke den siste setningen, god mulig flere kjerne vil støtte, men usikker på overklokking.

For man må jo huske på X370 er nok på vei mot unsupported. så hvis det dukker opp noe kritisk feil god mulig oppdateringene blir nedproritert, men usikker på om et finnes vei å flash bios på x470, for sies det ikke er veldig stor endinger mellom de.

Men alikevell særlig overklokking kan gi en del problemer spesielt. Usikker på stabilitet der. For hittil har vel ryzen og intel blitt veldig varme med tung bruk.

 

Så du tror ikke asus X370 pro vil starte i bios med R9 3900X: eller R9 3950x?

For det er foreløpig like dokumentasjon på bios:

PRIME X370-PRO BIOS 4801

Update AM4 ComboPI 0.0.7.2A for next-gen processors and to improve CPU compatibility

 

Men godt mulig du har rett den støtter kun opp til ryzen 7 3700x.

https://www.techquila.co.in/amds-ryzen-3000-cpus-5000mhz-ddr4-memory/

Her mistenker jeg X370 kommer til kort, var mye problemer før med ryzen og rask ram men har klart 2933 på 1.4 vram.

Men personlig har jeg merket lite forskjell i daglig bruk. Man får jo halvparten i cpu-z.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Forsto ikke den siste setningen, god mulig flere kjerne vil støtte, men usikker på overklokking.

For man må jo huske på X370 er nok på vei mot unsupported. så hvis det dukker opp noe kritisk feil god mulig oppdateringene blir nedproritert, men usikker på om et finnes vei å flash bios på x470, for sies det ikke er veldig stor endinger mellom de.

Men alikevell særlig overklokking kan gi en del problemer spesielt. Usikker på stabilitet der. For hittil har vel ryzen og intel blitt veldig varme med tung bruk.

 

Så du tror ikke asus X370 pro vil starte i bios med R9 3900X: eller R9 3950x?

ikke sjans i havet at den kjører en heavy oc på 3950x når den har 6x 40amp vrm.

dog den vil klare en 3900x stock og kanskje liten oc med pbo.

Alle 8/6 core variantene vil den kunne OC uten noen problemer på Prime pro kortet.

du må huske på at de nye cpuene trekker like mye eller mindre strøm en zen+

Kritisk feil ?? stabilitet ?? Er det ikke større sjanse for ustabilitet med et helt nytt chipset på x570 enn de gamle hvor de har fiksa feilene til nå ?? husker hvor shite b350/ x370 var når det kom ut, så å si alle problemene er jo fiksa nå.

 

anyway man kjøper bare et mobo med bios flashback slik at man ikke trenger cpu for å upgradere bios hvis man skal kjøpe x470/b450

 

am4 generelt er nok på vei mot unsupported da 2020 sikkert er siste år med platformen.

Endret av Rajak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bli overrasket, med 3900x eller 3950x at det vil dukke problemer med x370 pro vertfall i starten.

Er jo alltid noe bugs i bios.

Spørmålet er hvor kritisk feil det blir. Så vidt jeg vet er BIOS 4801 den første med ryzen 7 3700 støtte.

Fremdeles en stund til cpuene kommer, hva tror dere er størst problem SLI eller crossfire på disse kortene?

Tror sansynlig kortene blir trøblete å gi optimal ytelse i gaming. Men vi får vente å se.

 

Det var vel en del ryzen problemer med en del spill, tviler på 3900x eller 3950x neppe vil være optimalt optimalisert i windows 10 build 1903 og ubuntu 19.04. Vertfall ikke i starten.

Men det som kan være morsomt er hvor kraftig cpuene blir, er jo morsomt om man ser 5% ytelsebruk i spill og videokonverteringer. Man sliter litt å finne oppgaver utenom prime 95 som makser cpu.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bli overrasket, med 3900x eller 3950x at det vil dukke problemer med x370 pro vertfall i starten.

Er jo alltid noe bugs i bios.

Spørmålet er hvor kritisk feil det blir. Så vidt jeg vet er BIOS 4801 den første med ryzen 7 3700 støtte.

Fremdeles en stund til cpuene kommer, hva tror dere er størst problem SLI eller crossfire på disse kortene?

Tror sansynlig kortene blir trøblete å gi optimal ytelse i gaming. Men vi får vente å se.

 

Det var vel en del ryzen problemer med en del spill, tviler på 3900x eller 3950x neppe vil være optimalt optimalisert i windows 10 build 1903 og ubuntu 19.04. Vertfall ikke i starten.

Men det som kan være morsomt er hvor kraftig cpuene blir, er jo morsomt om man ser 5% ytelsebruk i spill og videokonverteringer. Man sliter litt å finne oppgaver utenom prime 95 som makser cpu.

SLI/crossfire er jo dødt så det har ingenting med amd å gjøre ettersom det er spillene som selv må implementere dette.

4801 er ikke bare for 3700x men for alle ryzen 3000 cpuene.

1903 er allerede optimalisert for ryzen ccx topology, for ryzen 3000 så trenger man en chipset oppdatering som kommer med de nye cpuene.

Lenke til kommentar

tja spørs det er særlig vits å vente på tester:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-7-1700-vs-AMD-Ryzen-5-3600/3917vs4040

Kun 24% bedre ytelse per kjerne, tar vi i utgangpunktet 3950x så er 8000 kr dyrt for 2,25 ganger bedre ytelse.

 

Gjør deg selv en tjeneste og ikke se etter en fasit for CPU ytelse fra den nettsiden der. Benytt andre kilder for info der de tester med de spillene og programmene du selv bruker. Selv om en CPU har x-antall kjerner mer, så kan du ikke si at den har 2.25 ganger (whatever tall) mer ytelse. Ikke alt skalerer slikt.

 

Det var vel en del ryzen problemer med en del spill, tviler på 3900x eller 3950x neppe vil være optimalt optimalisert i windows 10 build 1903 og ubuntu 19.04. Vertfall ikke i starten.

 

Som Rajak nevnte her, så trenger du Win10 1903 + en kommende chipset driver fra AMD så skal ting være optimalisert bedre. Angående Ubuntu og Ryzen 3000, så anbefales det en nyere kernel for god støtte. Det kan du installere manuellt selv om du ønsker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...