Gå til innhold

Mobilfrekvenser i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvem er egentlig http://nextnet.no/?

Ser amatørmessig ut ubuntu server?

cayman er også for meg ukjent.

ser ut som det er et firma breiband.no har kjøpt opp som leverte internet i oppland og hedemark om man ser på sidene deres via wayback machine breiband lever internet over trådløs fiber og over sattelit osv

Endret av EmLeX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvem er egentlig http://nextnet.no/?

Ser amatørmessig ut ubuntu server?

cayman er også for meg ukjent.

 

Cayman hadde som forretningsmodell å tilby innendørs LTE med roamingavtaler mot Telia og Telenor.  Dette var helt i starten, lenge før 800 Mhz båndet var i bruk og LTE/4G fantes bare på 2600 Mhz.  1800 ble fortsatt brukt til GSM og 2100 til 3G.

 

De hadde alt klart basert på Cisco teknologi.  Små innendørs pico-celler som brukte 2600 Mhz skulle tilby innendørs dekning og når telefonen gikk utenfor skulle den over til Telenor eller Telia.  Teknologien støttet både VoLTE (som var langt borte på det tidspunktet) og vanlig data.

 

Men hverken Telenor eller Telia ville inngå avtale med dem.  De ventet begge på 800 Mhz auksjonen og hadde begynt planlegging av overgangen fra 2G/3G til 4G på alle bånd.    Kanskje ICE kan kjøpe dem opp og få 10 Mhz båndbredde på 2600 båndet ? Men alle kommersielle LTE bånd i Norge, og stort sett ellers i verden, benytter FDD teknologi.

 

Cayman brukte TDD teknologi, som også alle moderne telefoner støtter, fordi det krever enklere utstyr men har mindre tilgjengelig kapasitet per Mhz (GSM benytter TDD, time slots per kanal).  Men det var mer enn nok for deres løsning.  

Endret av Øystein H
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt OT: Med like stor båndbredde på down og up, hvorfor har så godt som alle speedtests høyere down enn up? Og hvorfor er ressursene delt likt når man trenger mye mer down enn up?

 

Edit 1: F.eks 1500 mhz skal bli et rent downlink (SDL) med høyere effekt slik at det når like langt som 800 mhz i dag.

 

Edit 2: Innser at jeg kanskje svarte på første spørsmålet selv der, siden effekten mobilen sender ut neppe er like sterk som mottak.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Litt OT: Med like stor båndbredde på down og up, hvorfor har så godt som alle speedtests høyere down enn up? Og hvorfor er ressursene delt likt når man trenger mye mer down enn up?

 

Edit 1: F.eks 1500 mhz skal bli et rent downlink (SDL) med høyere effekt slik at det når like langt som 800 mhz i dag.

 

Edit 2: Innser at jeg kanskje svarte på første spørsmålet selv der, siden effekten mobilen sender ut neppe er like sterk som mottak.

 

 

UL (opp) benytter en lavere modulering enn DL (ned).   I tillegg vil alltid UL fra telefon være single-carrier mens DL fra basestasjon kan være multi-carrier.  Så derfor har du maks 50 mbps opp og opptil 600 mbps ned (4 x 150 mbps hvis de bundler sammen 4 frekvenser).  Det mest vanlig er å bundle sammen 2 (300 mbps) selv om noen steder kan de bundle sammen 3 (450 mbps).

Dette er med dagens versjon av LTE (release 11 som vel er siste de bruker her i landet, noen får rette meg hvis jeg ikke er oppdatert).

 

1500 mhz båndet skal fungerer som "avlasting" for trafikk til klientene (streaming, nedlasting, med mere).   Selv om det vil ha noe høyere effekt så har de fortsatt grenser å forholde seg til, så jeg vet ikke helt om de vil nå like langt som 800 mhz båndet.  Fordelen med 1500 mhz båndet er at siden det bare skal være DL så kan de bruke hele spektrumet og ikke dele det i 2 (UL + DL) med guard-band i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

UL (opp) benytter en lavere modulering enn DL (ned).   I tillegg vil alltid UL fra telefon være single-carrier mens DL fra basestasjon kan være multi-carrier.  Så derfor har du maks 50 mbps opp og opptil 600 mbps ned (4 x 150 mbps hvis de bundler sammen 4 frekvenser).  Det mest vanlig er å bundle sammen 2 (300 mbps) selv om noen steder kan de bundle sammen 3 (450 mbps).

Dette er med dagens versjon av LTE (release 11 som vel er siste de bruker her i landet, noen får rette meg hvis jeg ikke er oppdatert).

 

1500 mhz båndet skal fungerer som "avlasting" for trafikk til klientene (streaming, nedlasting, med mere).   Selv om det vil ha noe høyere effekt så har de fortsatt grenser å forholde seg til, så jeg vet ikke helt om de vil nå like langt som 800 mhz båndet.  Fordelen med 1500 mhz båndet er at siden det bare skal være DL så kan de bruke hele spektrumet og ikke dele det i 2 (UL + DL) med guard-band i tillegg.

Joda, er mulig med carrier aggregation på oppstrøm. Er nok bare ikke brukt noe i Norge enda.

Lenke til kommentar

Så Cayman eller nextnet vil aldri bli noe utforer til telia\icenet?

For syns konkuransen funger dårlig, man kan jo håpe på 1 TB datapakke til par hundre kr.

Men tror ærlig det neppe vil skje på en stund.

1 TB måneden er mulig hvis man kan leve med 3kb\s som er helt håpløst.

 

Problemet er vel heller lisenskostnadene og fiberutbyging gjør det for dyrt.

Lenke til kommentar

Så Cayman eller nextnet vil aldri bli noe utforer til telia\icenet?

For syns konkuransen funger dårlig, man kan jo håpe på 1 TB datapakke til par hundre kr.

Men tror ærlig det neppe vil skje på en stund.

1 TB måneden er mulig hvis man kan leve med 3kb\s som er helt håpløst.

 

Problemet er vel heller lisenskostnadene og fiberutbyging gjør det for dyrt.

Hvor har du disse tallene fra? ICE' pakke er på 1 TB, koster kr 99 og gir deg opptil 10 Mbit/sek.

Lenke til kommentar

https://www.ice.no/mobilabonnement/

https://www.ice.no/ice-magasinet/data-frihet/

 

tror du bør lese det med liten skrift, er nok slik du må betale minst 6 GB i måneden til 299 kr.

Som sier seg selv er dårlig tilbud, så må vel man betale per måned ikke år.

Ergo har ice tjent mye penger.

Husk også på ved kun telia\telenor dekning mister man 1 TB pakken og må betale dems priser. 1 kr per megabyte.

Så det er neppe god pris. Problemet med ice låser vertfall kundene til dems ruter, muligens ikke slik med mobilavtale men fremdeles er det ganske tåplig.

 

Kunne ønske vi så slike useriøse tilbud vi tilbyr deg 1 TB måneden men fra 100 GB og oppover vil vil fjerne dekningen uten å i deg beskjed.

Hvorfor begrense hastigheten? Ferreste misbruker slike tjenester.

Beste ville vært å få fastpris, istedenfor å måtte betale ting dyrt, eller halv pris første året.

Syns det også er ganske tåplig, siden får inntrykk icenet vil kun ha kundene første halvåret.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...