Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innsyn i eksamensoppgaver (iht. offentlighetsloven)


heiv

Anbefalte innlegg

Jeg studerer ved et fakultet (på en offentlig utdanningsinstitusjon) der eksamensoppgavesett ikke offentliggjøres i sin helhet etter at den aktuelle eksamen er gjennomført. Misteker at dette er fordi de liker å gjenbruke oppgavene. Har man etter offentlighetsloven rett til å få disse utlevert i sin helhet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg studerer ved et fakultet (på en offentlig utdanningsinstitusjon) der eksamensoppgavesett ikke offentliggjøres i sin helhet etter at den aktuelle eksamen er gjennomført. Misteker at dette er fordi de liker å gjenbruke oppgavene. Har man etter offentlighetsloven rett til å få disse utlevert i sin helhet?

bump

Lenke til kommentar

Se Justisdepartementets veileder til offentleglova § 26:

 

Oppgåver som er gitte eller lyste ut er ikkje omfatta av unntaket etter at prøva er halde eller konkurransen er lyst ut. Utkast til oppgåver som ikkje blir gitte eller lyste ut på det aktuelle tidspunktet, vil vere omfatta av unntakshøvet inntil dei blir gitte eller lyste ut. Også oppgåver som blir gitte og samla inn att etter at prøva er avslutta vil det kunne gjerast unntak for, dersom dei skal brukast på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se Justisdepartementets veileder til offentleglova § 26:

Takk! Hvor strengt tolker du det om at dersom de er samla inn kan de unntas? Hvis det for eksempel er anledning til å notere alle oppgavene som er gitt på et notatark, for så å ta det med seg ut, vil det da bety at de ikke er fullstendig "samlet inn"?

Lenke til kommentar

Tilhører emnet og/eller du et spesielt studieprogram?

 

Noen ganger skjer dette og studentene på studieprogrammet får en skikkelig fordel ettersom de gjennom linjeforeningen ofte har alle eksamener.

 

Du bør også vurdere vanskelighetsgraden på oppgavene. Noen ganger ser man at oppgavene er helt umulige å svare på tilnærmet, og professorene gir ut dette i kort tid før til klassen, mens studentene ofte har både fasit og god tid til å finne ut eventuelt hva som mangler i deres forberedelse.

 

En fordel som er umulig å kjempe mot.

 

Og du bør undersøke dette, og sende et varsel. Min oppfordring til deg. Forsøk derimot å gjøre det anonymt. Dette er det hva jeg vil kalle for "avansert" juks. 

Lenke til kommentar

Er dette så lurt for din egen del?

 

Vil ikke dette så tvil hos deg selv om din egen kompetanse hvis du skaffer deg ekstra fordeler du egentlig ikke skulle hatt?

 

Jeg visste at våre eksamener ble gjenbrukt og at jeg kunne sett på tidligere studenters arbeid for inspirasjon og fasit om jeg ville, men jeg gjorde det ikke for å vite med meg selv at min karakter var nøyaktig for mitt prestasjonsnivå. Jeg fikk gode karakterer og kan føle meg sikker på at mitt arbeid generelt er godt over gjennomsnittet i kvalitet.

 

Selvtillit er verdens beste motivator for å bli god.

Lenke til kommentar

Er dette så lurt for din egen del?

Vil ikke dette så tvil hos deg selv om din egen kompetanse hvis du skaffer deg ekstra fordeler du egentlig ikke skulle hatt?

Jeg visste at våre eksamener ble gjenbrukt og at jeg kunne sett på tidligere studenters arbeid for inspirasjon og fasit om jeg ville, men jeg gjorde det ikke for å vite med meg selv at min karakter var nøyaktig for mitt prestasjonsnivå. Jeg fikk gode karakterer og kan føle meg sikker på at mitt arbeid generelt er godt over gjennomsnittet i kvalitet.

Selvtillit er verdens beste motivator for å bli god.

Nei. Jeg jobber som bare det og vet jeg allerede er god. Vil bare benytte meg av alle mulige lovlige virkemidler for å få best mulig resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...