Gå til innhold

Nå tar Windows 10 et stort steg mot en passordfri fremtid


Anbefalte innlegg

Det er mye verre enn du aner.

 

Hver gang du tar i et glass eller en gaffel eller en hvilken som helst annen gjenstand så legger du igjen et fingeravtrykk som er lesbart med helt enkle midler. Det er helt uutholdelig. Noen burde gjøre noe.

Glasset havner i oppvasmaskinen og avtrykket slettes etter kort tid. Det er heller ikke noen form for innsamling og systematisering. Restaurantene har heller ingen motiver for å drive etterforskning på kundene sine. Det må da telle som en viss forskjell til at fremmede makters verdensomfattende spionasje konsekvent samler inn, systematiserer og analyserer fingeravtrykkene og ansiktene som om man satt som tiltalt i en svært avlorlig sak av internasjonale dimmensjoner. Slik det er i dag er nesten hele norges befolkning på tiltalebenken til disse fremmede maktene, tiltalt for å ha brutt et fremmed lovverk, uten norske forsvarere. Selv om man ikke har gjort noe galt eller en gang vært i det fremmede landet.

 

Det er rimelig naivt å kimse av problemstillingen og tro at dette automatisk ordner seg selv med tida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glasset havner i oppvasmaskinen og avtrykket slettes etter kort tid. Det er heller ikke noen form for innsamling og systematisering. Restaurantene har heller ingen motiver for å drive etterforskning på kundene sine. Det må da telle som en viss forskjell til at fremmede makters verdensomfattende spionasje konsekvent samler inn, systematiserer og analyserer fingeravtrykkene og ansiktene som om man satt som tiltalt i en svært avlorlig sak av internasjonale dimmensjoner. Slik det er i dag er nesten hele norges befolkning på tiltalebenken til disse fremmede maktene, tiltalt for å ha brutt et fremmed lovverk, uten norske forsvarere. Selv om man ikke har gjort noe galt eller en gang vært i det fremmede landet.

 

Det er rimelig naivt å kimse av problemstillingen og tro at dette automatisk ordner seg selv med tida.

Poenget mitt er at fingeravtrykk som biometrisk identifikator er dødfødt. Det kan i beste fall indikere at noen sannsynligvis er eller har vært et sted. Men siden vi legger igjen kopier av dette _overalt_ er det ekstremt problematisk.

 

Hvis jeg vet hvem du er så kan jeg skaffe fingeravtrykket ditt. Det holder med at jeg følger etter deg i kantinen og rapper glasset du brukte.

 

Det er ingen spøk.

Endret av Per Buer
Lenke til kommentar

Tja, jeg er ikke enig i at det er ubrukelig. Et fingeravtrykk er et indisium og man kommer sjeldent langt med "noen har fingert indisiene for å ramme meg". Særlig med systematisk kartlegging og analyse stiller man veldig svakt. Fingeravtrykk og "ansiktsavtrykk" systematisk innsamlet og analysert, er et rimelig stort innhugg i personvernet. Enkeltstående fingeringer som å rappe noen sitt glass i kantina filtreres rimelig fort ut fra slike samlinger av indisier.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at fingeravtrykk som biometrisk identifikator er dødfødt. Det kan i beste fall indikere at noen sannsynligvis er eller har vært et sted. Men siden vi legger igjen kopier av dette _overalt_ er det ekstremt problematisk.

 

Hvis jeg vet hvem du er så kan jeg skaffe fingeravtrykket ditt. Det holder med at jeg følger etter deg i kantinen og rapper glasset du brukte.

 

Det er ingen spøk.

Da tolket jeg nok innlegget ditt feil, og antok undertonen var lettere sarkastisk.

 

> Poenget mitt er at fingeravtrykk som biometrisk identifikator er dødfød

Da er vi enige.

Hvilket også er årsaken til at jeg er av den oppfatning at det heller ikke burde brukes som identifikator, hverken i pass eller andre offentlige registre.

 

Av og til tenker jeg at politikere har vanskelig for å se fremtidig skadeomfang av sine politiske standpunkt / vedtak.

 

Har flere ganger tenkt at eneste måten de ville forstå (ja, jeg peker på deg Storberget), er hvis noen plantet deres DNA på et kriminelt åsted (f.eks. hårstrå hentet fra frisør + fingeravtrykk fra glass), gjerne kombinert med "uangripelige" elektroniske bevis (geolokasjon som manipulert), som i sum gjør det nesten umulig å forsvare seg, fordi mengden indisier peker så tydelig i én retning.

 

Jeg kan se for meg en fremtid hvor etterforskning nesten utelukkende foregår via "kunstig intelligens", og domsavgjørelser faller basert på disse "indisiene".

Endret av seventhwave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...